دکتر آق: دریاچه اورمیه خشک شود، تبریز باید تخلیه شود

آذوح: دبیر علمی کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و نجات دریاچه اورمیه با اشاره به وضعیت نگران کننده دریاچه اورمیه گفت: در صورت خشکشدن دریاچه اورمیه کویر نمکی ایجاد خواهد شد که در این صورت تبریز باید تخلیه شود.
ناصر آق دبیر علمی کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و نجات دریاچه اورمیه در جمع خبرنگاران گفت: سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و نجات دریاچه اورمیه با حضور ۱۵ نفر از متخصصین و افراد صاحب نظر از سراسر دنیا و همچنین مسئولان کشوری و استانی در روزهای ۲۶ الی ۳۰ بهمن ماه به میزبانی دانشگاه اورمیه برگزار خواهد شد.
وی افزود: استفاده از دانش و تجربه متخصصان و ارائه مقالات علمی و راهکارهای عملیاتی برای خروج از بحران دریاچه اورمیه از اهداف اصلی برگزاری این همایش است و این بار تلاش خواهیم کرد تا به نقشه راهی برای نجات دریاچه اورمیه دست یابیم.
آق گفت: دریاچه اورمیه با توجه به چند سال اخیر دربدترین وضعیت ممکن قرار دارد که اگر خروجی کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و نجات دریاچه اورمیه عملیاتی نشود، به جرات می توان گفت که دیگر امیدی برای نجات دریاچه اورمیه وجود ندارد.
دبیر علمی کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و نجات دریاچه اورمیه با بیان اینکه مشکلات و بحرانهای زیست محیطی قطعا بدون راه حل نیستند اظهار داشت: من در سال ۸۵ پیشنهاد دادم که دریاچه اورمیه به دو نیم تقسیم شود و آب های ناحیه شمال دریاچه به جنوب آن هدایت شود که اگر این طرح عملیاتی می شد امروز تراز آبی جنوب دریاچه ۴متر بالاتر از سطح فعلی آن می شد که متاسفانه گوش شنوایی وجود نداشت و این طرح مورد قبول واقع نشد و بهتر است بگوییم در دوره های گذشته مراکز علمی را به حاشیه گذاشته بودند.
وی در ادامه سخنان خود عوامل انسانی را از مهم ترین دلایل خشک شدن دریاچه اورمیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر احیای دریاچه اورمیه به یک تفکر سریع و آنی نیاز دارد و طرح انتقال حوزه به حوزه به دلیل زمان بر بودن و امکان تبخیر آب عملیاتی نمی باشد.
آق تصریح کرد: مشکل اصلی ما تبخیر است و با توجه به اینکه ماه های فروردین و اردیبهشت بازه زمانی هستند که بیشتر آب ها به دریاچه سر ریز می شوند پس باید در همین مقطع تدابیری برای جلوگیری از تبخیر آنها اتخاذ شود.
دبیر علمی کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین و نجات دریاچه اورمیه اظهار داشت: در صورت خشکشدن دریاچه اورمیه کویر نمکی ایجاد خواهد شد که در این صورت تبریز باید تخلیه شود.
وی تنها راهکار زمین شناسی برای زنده نگه داشتن دریاچه اورمیه را مرحله بندی و فازبندی احیای دریاچه و کاستن نمک آن عنوان کرد.
آق در پایان خاطر نشان کرد: اگر این دریاچه احیا شود به دلیل ارزش اقتصادی که خواهد داشت می تواند جز منافع مردم منطقه محسوب گردد.
 
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn