شهرداری تکاب(تیکان تپه)، یک اثر تاریخی را تخریب کرد

آذوح: بخشی از یکی از بزرگ‌ترین بازارهای روباز آذربایجان و ایران در تکاب بدون استعلام از نهادهای ذیربط، تخریب شد.
شهرداری تکاب در استان آذربایجان‌غربی با تخریب بخشی از بافت تاریخی چهار راه مرکزی شهر، اعتراض اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را درپی داشت.
رئیس این اداره از عدم صدور مجوز برای تخریب بازار روباز تکاب خبر داد و گفت: اداره میراث فرهنگی تکاب حتی با انجام کوچکترین و جزئی‌ترین تعمیرات و تغییرات مغازه‌های واقع در بافت تاریخی تکاب تاکنون موافقت نکرده است.
مساحت بافت تخریب شده، ٥٠ مترمربع می‌باشد که دالان پشتی بازار نیز تحت تأثیر تخریب قرار گرفته است.
خبرگزاری ایسنا به نقل از امیر مطلوبی اعلام کرد: بخشی از این اثر ٦٠ ساله بخاطر احداث ساختمان جدید بانک رفاه کارگران روز بیست و سوم اسفندماه بطور کاملا تخریب شد.
تخریب این اثر تاریخی در تکاب در حالی صورت می‌گیرد که شهرداری این شهر در سال گذشته مجوز تخریب را بدون استعلام از اداره‌ی میراث فرهنگی صادر کرده بود.
بازار رو باز تکاب در سال ۱۳۲۸ تا سال ۱۳۳۸ توسط غلام حسین معمارباشی تبریزی در چهار خیابان اصلی و با مصالح چوب به عنوان تیر و خشتی قالبی (آجر) در دوره‌ی پهلوی اول ساخته شد.
در گزارش صد روزه‌‌ی دولت آمده بود که به دلیل سوءمدیریت‌ها، جایگاه فرهنگی ایران در جهان تنزل یافته است.
رادیو زمانه در گزارشی، کاستی‌های سازمان میراث فرهنگی را این چنین اعلام کرد: ۱- هیچ مرجع موازی و بالادستی، و هیچ روال منظمی برای کنترل مجوزها و استعلامات وجود ندارد و کارشناسان سازمان از آزادی عمل فوق‌العاده‌ای در این خصوص برخوردارند. ٢ـ از کارشناسان و مدیران مرتبط با موضوع، هیچ‌گونه ارزیابی دایمی صورت نمی‌گیرد.  ٣ـ ضوابط پاسخ به استعلامات و صدور مجوز روشن نیست و اگر هم درون سازمان مشخص باشد، به طور شفاف اعلام عمومی نشده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn