تکریم زندانیان سیاسی آذربایجان: دیدار با خانواده های زندانیان دربند؛ علی هدایتی و یدالله دشتی*****

آذوح: روز جمعه هشتم فروردین 1393 روز مهمی بود. نه از آن رو که به دیدار خانواده ی زندانیان سیاسی در بند آذربایجانی، علی هدایتی و یدالله دشتی رفته بودیم بلکه از آن جهت که خانواده ی آن دو به جای صحبت از آن ها با روحیه ای وصف ناشدنی به بیان مسائل و مشکلات تیکان تپه(تکاب) پرداختند.
تیکان تپه شهری است در غرب آذربایجان، شهری که به جرأت می توان گفت که تمامی مشکلات و مسائل آذربایجان در آن قابل لمس است. وقتی از طولانی ترین و خطرناک ترین جاده ی استان به این شهر در حال حرکت بودیم با کوه هایی مواجه می شدیم که تخریب شده اند، آری این کوه ها نمونه ای از ده ها معادن این شهرستان است. معادنی که نه تنها در سطح ایران بلکه در خاورمیانه بی نظیر هستند.
سوغورلوق (تخت سلیمان) یکی از چهار آثار ثبت شده ی ایران در یونسکو می باشد. این بنا هم چنین از مهم ترین مکان های بازدید گردشگران خارجی نیز در ایران است و هر ساله هزاران توریست را به خود جذب می کند.
شهری که بارها مورد تجاوز گروه های تروریستی قرار گرفته است و از مسئولان غیربومی رنج می برد، شهری که به مانند دیگر شهر های آذربایجان مردمانش از ابتدایی ترین حقوق انسانی که از آن جمله می توان آموزش به زبان مادری را اشاره کرد، برخوردار نیستند.
تیکان تپه شهری است که مردمشانش از عدم وجود اشتغال و رونق اقتصادی رنج می برند،خدمات رفاهی در این شهر مناسب نیست و مردم از لحاظ معیشتی در وضعیت نا مطلوبی به سر می برند. میزان مهاجرت در آن بسیار بالاست به طوری که در تعطیلات عید نوروز جمعیت شهر چند برابر می شود.
این جملات خلاصه ای از مطالب بیان شده از طرف خانوادهی زندانیان این شهر بود. آنها به همسران خود افتخار می کردند و می گفتند همسرانشان برای احقاق حقوق ملت آذربایجان مبارزه می کنند.
آری یدالله دشتی و علی هدایتی دو تن از فعالان ملی و مدنی آذربایجانی در این شهر به سمبل مبارزه بر علیه استعمار تبدیل شده اند.
آذوح



Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn