مشکل دریاچه اورمیه ایجاد سد بدون رعایت استاندارد در بالادست آن است

آذوح: معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: مشکل دریاچه اورمیه ناشی از ایجاد سد در بالا دست آن بدون رعایت استاندارهای زیست محیطی است.
وحید مرندی مقدم” روز چهارشنبه در حاشیه آیین معارفه مدیرکل استاندارد خراسان شمالی در بجنورد به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سویی کشاورزی در اورمیه دیگر به حاشیه دریاچه رسیده بود و در همه این کارها استاندارد زیست محیطی رعایت نشده است.
وی اضافه کرد: امروز معضل ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه نه تنها بر آزربایجان‌غربی که برای آزربایجان‌شرقی نیز مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.
سرپرست امور استان‌های سازمان ملی استاندارد ایران افزود: اگر در ابتدای کار سدسازی به استانداردهای زیست محیطی نیز همانند به کارگیری مصالح ساختمانی استاندارد توجه می‌شد، شاید اکنون شاهد معضل عقب نشستن آب این دریاچه نبودیم.
مرندی مقدم اظهار کرد: در شرایط فعلی دو راهکاربرای نجات دریاچه اورمیه وجود دارد، یکی اینکه سدها را باز کنند تا تمام آب سدها به داخل دریاچه اورمیه بریزد و یا اینکه تمام سدهای بالادست را تخریب کنند.
وی افزود: اگر در ابتدای کار استاندارد زیست محیطی رعایت می شد؛ امروز مجبور نبودیم تا سدهایی که با هزینه بالایی برای توسعه کشاورزی ایجاد شده را تخریب کنیم و یا آب پشت سد را تماما برای دریاچه استفاده کنیم.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn