پس از دو ماه انفرادی: عليرضا فرشى و اکبر آزاد به بند ٣۵٠ منتقل شدند

آذوح: يکشنبه ٣١ فروردين ١٣۹٣، عليرضا فرشى و اکبر آزاد، دو تن از فعالان مدنى آذربايجان که در روز جهانى زبان مادرى، در تهران بازداشت شده بودند، پس از تحمل حدود دو ماه انفرادى در بند ٢٠۹، به بند ٣۵٠ منتقل شدند.
بنا بر اطلاع “کمپين صلح فعالان در تبعيد”، اين دو زندانى، روز جمعه دوم اسفند سال ١٣۹٢، مصادف با روز جهانى زبان مادرى، طى هجوم ماموران امنيتى به مراسم بزرگداشت اين روز، به همراه تعدادى ديگر از حضار بازداشت شده بودند. گزارشها حاکى ضرب و شتم فعالين مدنى در هنگام بازداشت بوده است.
رستم کاظم پور، محمود اجاقلو و حميد منافى، سه تن ديگر از بازداشت شدگان اين روز مى باشند که همچنان در انفرادى به سر مى برند.
يک منبع مطلع به خبرنگار اين کمپين گفت که طبق اطلاع مسئولان زندان، رستم کاظم پور، محمود اجاقلو، طى روزهاى آينده با قيد وثيقه آزاد خواهند شد.
٢١فوريه برابر با دوم اسفند ماه، از سوى سازمان يونسکو به عنوان روز جهانى زبان مادرى لقب گرفته است.
جمهورى اسلامى ايران در سال ١۹۹۹جزء ١٨٨ کشورى بود که به انتخاب ٢١ فوريه به عنوان روز جهانى زبان مادرى راى مثبت داد اما هيچ گاه اين روز را وارد تقويم رسمى خود ننمود.
اولين گراميداشت  اين روز در ماە فوريه سال ٢٠٠٠ ميلادى در شهر پاريس و با حضور نمايندگان کشورهاى مختلف جهان، زبان شناسان و دبير کل وقت سازمان يونسکو برگزار شد.
مراسم روز جهانى زبان مادرى در اسفند سال گذشته در ايران، با يورش ماموران و بازداشت دهها نفر در اهر و نسيم شهر تهران همراه بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn