سعید متین پور در میان ١٠٠ قهرمان اطلاع رسانی در جهان

آذوح: به مناسبت روزجهانی آزادی مطبوعات،گزارش‌گران بدون مرز برای نخستین بار فهرست ١٠٠ قهرمان اطلاع رسانی در جهان را منتشر می‌کند. این صد قهرمان با شجاعتی مثال زدنی با کار یا با مبارزه خود به گسترش آزادی مصرحه در اصل نوزده اعلامیه جهانی حقوق بشر، آزادی « کسب، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار، به تمام وسایل ممکن بیان و بدون ملاحظات مرزی » کمک کرده‌اند. این ١٠٠ قهرمان آمال خود را «در خدمت منافع عامه» قرار داده‌اند به این عنوان ارزش نمونه بودن را دارند.
کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: «روز جهانی آزادی مطبوعات که گزارش‌گران بدون مرز مبتکر اصلی آن بوده است، باید فرصتی باشد برای قدردانی از شجاعت روزنامه‌نگاران و وبلاگ نویسانی که هر روز امنیت و آسایش و گاه زندگی خود را برای باورشان فدا می‌کنند، «قهرمان‌های اطلاع رسانی» منبع الهامی برای همه زنان و مردانی هستند که به نبرد برای آزادی باور دارند. بدون عزم آنان و کسانی چون آنان، حتا کلامی هم از گسترش عرصه آزادی نمی‌توان گفت
فهرست ١٠٠ قهرمان اطلاع رسانی، شامل زنان و مردانی‌ست از ٦٥ کشور جهان، با سنین مختلف، از ٢٥ تا ٧٥ ساله، خردسال‌ترین چهره این فهرست، اودون تات از کامبوح و کهن‌سال‌ترین، محمد ضیاالدین از کشور پاکستان است. از کشورهای ایران، روسیه چین، اریتره، ویتنام و آذربایجان و مکزیک که پنج کشور نخست از بزرگترین زندان‌های جهان برای فعالان رسانه‌ای هستند،دست کم سه چهره معرفی شده‌ است.
شجاعت نقطه مشترک این شخصیت‌هاست.
سعید متین پور
روزنامه‌نگار هفته نامه يارپاق و همکار روزنامه‌های محلی استان آذربايجان یکی از فعالان رسانه‌ای و قدیمی زندانی است. وی در تاریخ ٢٠ تیرماه پس از احضار به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران بازداشت و برای طی کردن هشت سال محکومیت روانه‌ی زندان اوین شد. در ٢٢ خرداد ماه ١٣٨٧ اعلام شد که این روزنامه‌نگار از سوی همین دادگاه برای " ارتباط با بيگانگان به ٧ سال و برای "تبليغ عليه نظام" به يک سال حبس تعزيری محکوم و این حکم سپس از سوی دادگاه تجدید نظر تائید شد. سعید متین‌پور در تاریخ ٥ خرداد ماه ١٣٨٧ نیز بازداشت شده بود که در ٨ اسفند ماه همان سال با سپردن وثيقه ٥٠٠ ميليون تومانی از زندان آزاد شد. پس از آزادی از زندان نیز از بیماری‌‌های متعددی حاصل از فشارهای زندان از جمله کمر درد و ناراحتی های گوارشی رنج می‌برد. او محروم از حق درمان و مرخصی است. تلاش هر روزه‌اش برای احیای حقوق زندانیان از او چهره‌ای نامدار در مبارزه برای بهبود شرایط دشوار بازداشت برای زندانیان عقیدتی ساخته است.
وی هم اینک بیش از 2 هفته از اعتصاب غذایش می گذرد...
آذوح
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn