نماينده مردم اروميه : هشدار در مورد وزش بادهاي محلي خليج سلماس و بروز مشکلات تنفسي براي مردم اروميه

آذوح: به گزارش نصرنیوز،براي مردم اروميه هشدار داد و گفت: با اينکه رييس جمهور در اولين جلسه هيات دولت، موضوع درياچه اروميه را مطرح کرد ولي هنوز خبري از اقدامات کارگروه نجات درياچه اروميه نيست.
نادر قاضي پور  با شاره به وضعيت بحراني درياچه اروميه گفت: رييس جمهور در اولين جلسه هيات دولت، موضوع درياچه اروميه را مطرح کرد و تشکيل کارگروهي در اين زمينه تصويب شد ولي تاکنون خبري از کارگروه و برنامه هاي اجرايي در اين زمينه نشده است.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در حال حاضر 94 درصد از آب درياچه اروميه خشک شده و تنها 6 درصد از آب در درياچه باقي مانده است.
قاضي پور با اشاره به تصميمات دولت در زمينه نجات درياچه اروميه اظهار داشت: بخشي از اين تصميم ها در خصوص نجات درياچه اين بوده که کشاورزي در اين مناطق متوقف شود و اين يعني فلج شدن بخش کشاورزي.
به گفته وي، بخش اعظمي از شهرهاي آذربايجان بر پايه دامداري و کشاورزي است که اگر اينها تعطيل شوند کل کارنجات که صنايع تبديلي هستند نيز در اين منطقه تعطيل شده که اين اقدام سبب بحراني شدن وضعيت اين استان مي شود.
نماينده مردم اروميه در خصوص راهکاري موجود براي نجات اين درياچه تصريح کرد: انتقال آب ارس از حوزه پايين دست يکي از راهکارهاي نجات درياچه است.
وي افزود: پول هاي زيادي براي رفع مشکل اين درياچه تخصيص داده شده وليکن هيچکدام از اين منابع به درستي براي درياچه اروميه هزينه نشده است. ايجاد ابر مصنوعي و بارور سازي ابرها و آزاد کردن سدهاي آذربايجان شرقي و غربي و کردستان و همچنين توقف انتقال آب زرينه رود به تبريز از جمله راهکارهايي است که مي تواند مرهمي براي نجات اين درياچه شود.
اين نماينده مجلس يادآور شد: پيش از اين قرار بود کانال مادر احداث شود تا رودهاي حوزه هاي مختلف از طريق اين کانال به اروميه ريخته شود. در واقع اين کار باعث مي شود که درياچه اروميه در مقياس کوچک باقي بماند.
قاضي پور درباره بيمارهاي تنفسي در شهر اروميه و اطراف آن گفت: نمک هاي اين درياچه و شن هاي روان سبب افزايش بيمار تنفسي و سرطاني در اين استان مي شوند.
وي افزود : اگر باد محلي خليج سلماس که سرعتي بالغ بر 120کيلومتر در اين استان بوزد مردم استان با بحران جدي مواجه مي شوند. بنابراين انتظار مي رود مسئولان و دولت بيش از آنکه دير شود اقدامي عملياتي انجام دهند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn