چغندرکاران توسط کارخانه قند میاندوآب تحت فشار معیشتی هستند*****

آذوح: کارخانه قند میاندوآب (قوشاچای) با اجرای برخی "سیاست‌های تنبیهی" و "فروش اجباری"، معیشت چغندرکاران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
همزمان با آغاز سال زراعی، چغندرکاران استان آذربایجان‌غربی به ویژه در شهرستان میاندوآب با مشکلات ناشی از فروش محصولات خود دست به گریبان هستند.
این مشکلات که با سوء‌مدیریت و ناکارآمدی نهادهای حکومتی در بخش کشاورزی، چغندرکاران را در تنگنا قرار داده از کارخانه قند میاندوآب به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز شرایط موجود نام برده می‌شود.
علی‌رغم گذشت نزدیک به ٦ ماه از تحویل چغندر به کارخانه قند میاندوآب اما همچنان بهای محصولات تولیدی به کشاورزان پرداخت نگردیده و سازمان جهاد کشاورزی مسئول بروز چنین وضعیتی است.
از دیگر مشکلات و موانع ناشی از سیاست‌های کارخانه قند میاندوآب، فروش اجباری بذر ایرانی به کشاورزان است که عملاً این بذرها از مقاومت کمتری برخوردارند در مقابل بذرهای اروپایی بالاجبار به چغندرکاران فروخته می‌شود و هزینه‌های فراوانی بر دوش کشاورزان تحمیل می‌کنند.
روزنامه‌ی شهروند در گزارشی تحت عنوان بحران مدیریت کشاورزی و خاک در استان‌های شمال‌غربی، می‌نویسد: چغندرکاران در کشت بهاره با معضلاتی که کارخانه قند میاندوآب تولیده کرده، دست به گریبان هستند و این کارخانه از عقد قرارداد با کشاورزانی که اقدام به فروش آزاد محصول می‌کنند، سرباز می‌زند.
پیشتر نیز چغندرکاران منطقه‌ی جنوب استان آذربایجان‌غربی که شامل شهرهای مهاباد (سویوق بولاغ)، بوکان (بئی کندی)، نقده (سولدوز)، پیرانشهر (خانا) و اشنویه (اوشنو) است از پرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان، پایین بودن توان مالی چغندر کاران، تعلل در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به کشاورزان از سوی بانک‌ها و عدم سرویس‌های مناسب از جمله کود و سموم به موقع و به اندازه نیاز به کشاورزان را از مهم‌ترین مشکلات خود برشمردند.
آذوح
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn