ادامه اعتصاب بازار طلای تبریز و تشدید جو امنیتی در مرکز شهر

آذوح: اعتصاب بازار طلای تبریز نسبت به افزایش مالیات بر ارزش افزوده وارد چهارمین روز خود شده است. در پی این اعتصاب، نیروهای انتظامی فضای امنیتی سنگینی را در خیابان های مرکزی تبریز حاکم کرده اند.
اعتصاب بازاارهای طلای تبریز در حالی امروز سه شنبه 30 اردیبهشت ماه وارد چهارمین روز خود شده که مقامات امنیتی از بیم گسترش این اعتصاب به سایر مناطق بازار بزرگ تبریز و آغاز اعتراضات خیابانی، فضای امنیتی شدیدی را در خیابان ها و میادین مرکزی شهر تبریز بوجود آورده اند.
گزارش های رسیده حاکی است که راسته کوچه، سه راه امین، میدان دانشسرا و تمامی مسیرهای منتهی به بازار بزرگ تبریز مملو از ماموران انتظامی شده است. همچنین عوامل اطلاعاتی نیز با حضور در بازارهای تعطیل شده و با کنترل رفت و آمدها مانع از تصویربرداری و تهیه گزارش تصویری مناسبی از این اعتصاب شده اند.
این در حالی است که  بهرمانی، رئیس اتحادیه زرگرهای تبریز هیچگونه تمایلی به انجام گفت و گو و شرح ماوقع از خود نشان نمی دهد.
یکی از زرگران بازار امیر تبریز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگاران محلی گفته است: “ما مالیات بر ارزش افزوده را قبول داریم ولی دولت مالیات را از سودی که ما می کنیم نمی خواهد بلکه مالیات را از کل فروشی که داریم طلب می کند و این موضوع مورد قبول ما نیست.”
گفتنی است با توجه به احکام مقرر در تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره 9 قانون بودجه سال 1393 کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 هشت درصد خواهد بود. که 5.3 درصد مالیات و 2.7 درصد آن عوارض است.
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.
روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه فرماندار شهرستان تبریز درباره دلایل تعطیلی بازار طلا فروشان تبریز گفت: “طلا فروشان تبریز به قانون مالیات بر ارزش افزوده اعتراض دارند و معتقدند مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از توانشان برای این صنف در نظر گرفته شده است.”
رحیم شهرتی فر درباره راهکارهای فرمانداری برای عبور از این مشکل گفت: “طی دیروز و امروز جلسات مختلفی با اتحادیه طلافروشان،سازمان صنعت،معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی در حضور خود بنده برگزار شده است.”
وی افزود: “مالیات بر ارزش افزوده،قانون مجلس است و باید اجرا شود.”
وی تصریح کرد: “البته فعلاً این قانون بصورت آزمایشی اجرا می شود و در جلسه امروز مقرر گردید قبل از اجرای قطعی این قانون، ملاحظات و اعتراضات اتحادیه طلافروشان از طریق نمایندگان تبریز در مجلس مطرح و نسبت به مرتفع نمودن اعتراضات آنها اقدام لازم صورت گیرد.”
شهرتی فر گفت: “از دیگر سو، سازمان امور مالیاتی استان برای تخفیف جرایم مالیاتی طلافروشان قول مساعد داده و مقرر گردید تا اتحادیه طلافروشان از فردا بازار طلافروشان را بازگشایی نمایند.”
شایان ذکر است سازمان امور مالیاتی، بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده و تاکید قانون بودجه سال 1393 نرخ مالیات بر ارزش افزوده را 8 درصد عنوان کرده است. از سوی دیگر هنوز معلوم نیست اعتصاب بازار طلای تبریز تا کی ادامه خواهد داشت.
در سال 89 نیز بازاریان تبریز در اعتراض به افزایش مالیات بر ارزش افزوده چندین بار اقدام به اعتصاب نمودند که در نهایت دولت احمدی نژاد به خواسته های آنها تن داد.
گوناز تی وی
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn