سولدوز: مراسم سالگرد شهدای قیام خرداد ماه 1385 با شکوه هرچه تمام برگزار شد

آذوح: دیروز چهار خرداد ماه برابر با هشتمین سالگرد قیام سولدوز (نقده) بر علیه رژیم نژادپرست ایران، جمع زیادی از فعالین مدنی و نیز عموم مردم سولدوز با حضور بر سر مزار شهدای این قیام، یاد و خاطره این این شهیدان را گرامی داشتند.
به گزارش گوناز تی وی، هشتمین سالگرد بزرگداشت یاد و خاطره شهدای قیام سولدوز باشکوه تر از سال های پیشین برگزار گردید. دیروز یکشنبه 4 خرداد ماه، علی رغم جو سنگین امنیتی که در مزارستان و نیز خیابان ها و میادین مرکزی شهر سولدوز حاکم بود، جمع کثیری از فعالین مدنی از سراسر شهرهای آذربایجان جنوبی به همراه اقشار مختلف شهروندان سولدوزی بر سر مزار شهدای قیام خرداد ماه سال 1385 حضور یافتند.
در این مراسم که از ساعت 16:30 آغاز گردید، حضار ابتدا سه بار فریاد "آذربایجان-آذربایجان آذربایجان" را سر دادند و سپس برای شادی روح این شهدا فاتحه ای قرائت کردند.
غلام قلیزاده از فعالین مدنی اورمیه به خوشامدگویی به میهمانانی که از شهرهای دور و نزدیک در این مراسم حضور یافته بودند پرداخت.
سپس اکبر ابولزاده از فعالین مدنی قره داغ طی سخنانی با اشاره به اهمیت قیام خرداد سال 85 افزود: "در طول تاریخ خون شهیدانی که در راه وطن  ریخته شده هیچ گاه از یاد و خاطره انسان های آگاه و صادق فراموش نشده اند و این شهدا در نزد ملت ها جایگاهی ویژه و ممتاز دارند." وی سپس سخنان خود را با شعری از شاعری با تخلص "ممدلی" ادامه داد.
اکبر ابولزاده سپس در رابطه با اهمیت "اتحاد" در صفوف مختلف حرکت ملی آذربایجان جنوبی سخن گفته و اعلام داشت که بزرگداشت یاد و خاطره این شهیدان باید با فراخوان گسترده در سراسر شهرهای آذربایجان جنوبی همراه باشد.
در ادامه این مراسم غلام قلیزاده سخنان خود را با شعری از علی آقا واحد با مضمون عشق به وطن آغاز نمود. وی اظهار داشت: "با ارزشترین شهروندان آذربایجانی، نه با حرف بلکه با گذشتن از جان خود عشق خود را به وطنمان نشان داده اند. راه (سعادت) آذربایجان و اهداف و خواستهای آن را شهدای وطنمان کشیده اند و تمام فعالینی که در راه وطنمان آذربایجان قدم گذاشته اند باید در برابر این شهیدان سر خم کنند. شهدای ملت آذربایجان، برای همیشه خواست ها و اهداف خود را بر دل ها و سنگ ها و صفحات تاریخ به طور ابدی حک کرده اند و ملت آذربایجان نیز راه شهدا را ادامه داده و آن را فراموش نکرده و نخواهد کرد."
وی در ادامه افزود: "در سال 1385 ، شهدایمان از جان شیرین خود گذشتند و اینک کار به جایی رسیده که حتی برای حضور در مزار این شهیدان نیز باید متحمل سختی ها و فشارهای (امنیتی) فراوانی شد. راه ملت آذربایجان را شهدای آن تعیین نموده اند نه آنها که ادعای رهبری دارند! رهبرانمان باید از شهدایمان درس بگیرند. اینجا سولدوز است و شهر قره پاپاق ها؛ ایل قره پاپاق بر سر ملت آذربایجان جای دارد."
این مراسم در نهایت با 3 بار فریاد متوالی "یاشاسین آذربایجان" خاتمه یافت.
شایان ذکر است در جریان قیام خرداد ماه سال 1385 ملت تورک آذربایجان جنوبی بر علیه رژیم نژادپرست ایران، تظاهرات مردم سولدوز در روز چهارم خرداد به علت شلیک مستقیم مامورین به سوی تظاهر کنندگان به خونینترین این سلسله اعتراضها بدل شد. در این تظاهراتها بنا به منابع مستند دهها تن در شهرهای مختلف آذربایجان کشته شدند که تلویزیون ایران کشته شدن چهار نفر به نامهای: توحید آذریون ( 25 ساله)، همت اسمزاده ( 35 ساله متأهل)، حسین فتحی پور(17 ساله دانش آموز)، عسگر قاسمی (39 ساله متأهل) را در سولدوز تأیید کرد.
همچنین پس از قتل عام مردم بی دفاع سولدوز در جریان قیام خونین خرداد 1385، خانواده های داغدیده شهدا که فرزندانشان در مقابل فرمانداری شهرستان نقده بفرمان محمد امین فرد (چوبان) فرماندار وقت سولدوز به خاک و خون کشیده شدند، بر علیه وی شکایت نمودند. اما با وجود مستندات و شواهد کافی دال بر محکومیت محمد امین فرد، شعبه 1059 دادگاه عمومی جزائی تهران به ریاست سید حمیدرضا حسینی در سال 1387 حکم قطعی و نهایی خود را مبنی بر تبرئه محمد امین فرد و بی پایه و اساس بودن شکایت معترضین صادر نمود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn