برگزاری میتینگ اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر آنکارا به مناسبت سالگرد قیام خرداد

آذوح: جمعی از فعالین حرکت ملی آزربایجان ساکن در کشور ترکیه به مناسبت سالگردقیام خرداد ۸۵ ملت تُرک آزربایجان جنوبی، ظهر روز ۲۵/۰۵/۲۰۱۴ مقارن باچهارم خردادماه ۱۳۹۳ هجری شمسی اقدام به برگزاری میتینگ اعتراضی در مقابلسفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر آنکارا نمودند.
به گزارش آرازنیوز، ارگان خبری تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان جنوبی، این میتینگ اعتراضی که ساعت یک بعد از ظهر از مقابل پارک کولوی این شهرآغاز گردید با محوریت شعارهای ضدنژادپرستانه‌ی فارسی تا مقابل سفارت جمهوریاسلامی ایران ادامه پیدا نمود. شرکت کنندگان در این میتینگ که عکس‌هایی اززندانیان سیاسی آزربایجان جنوبی و نوشتارهایی با محوریت محکوم نمودنسیاستهای نژادپرستانه‌ی ایران در دست داشتند؛ در مقابل درب اصلی سفارت تجمعنموده و پس از سردادن شعارهایی در خصوصِ حق تدریس به زبان تُرکی، مرگدریاچه‌ی اورمیه و سیاست‌های پان فارسیستی جمهوری اسلامی ایران اقدام بهخوانش بیانیه‌ی مطبوعاتی نمودند.
در این بیانیه‌ی مطبوعاتی مواردی چونیادآوری قیام خرداد ۸۵ و شهدای این قیام، مرگ دریاچه‌ی اورمیه و فشار سیاسیوارد بر فعالین ملی-مدنی آزربایجان جنوبی مطرح گردید.
پس از اتمام خوانشبیانیه، تعدادی از حاضرین به نمایندگی از تجمع کنندگان در حرکتی نمادین وجهت بزرگداشت کشته شدگان خرداد ۸۵ تاج حلقه‌ای سیاه رنگ به نشانه‌ی عزاداریدر مقابل درب سفارت قرار دادند.
لازم به یادآوری است که در خرداد ۸۵ اکثر شهرهای آزربایجان جنوبی در اعتراضبه کاریکاتور روزنامه‌ی دولتی “ایران” اقدام به تظاهرات گسترده‌ای نمودهبودند که این اعتراضات با سرکوب شدید حاکمیت مواجه گردیده و علاوه بردستگیری‌ها، شکنجه‌ها و ضرب و شتم‌های گسترده تعدادی از شهروندان نیز کشتهشده بودند.
به دنبال این قیام، فعالین ساکن در کشور ترکیه تا به امروز همهساله اقدام به برگزاری میتینگ اعتراضی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایراندر شهر آنکارا نموده‌اند که امسال نیز در این راستا این تجمع برگزار گردید.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn