اعتصاب بازار طلای تبریز وارد پانزدهمین روز خود شد

آذوح: اعتصاب بازار طلای تبریز در اعتراض به افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده وارد پانزدهمین روز خود شد. دامنه این اعتصاب که در هفته گذشته به بازار طلای اورمیه رسیده بود، اکنون به بازار طلای اصفهان نیز رسیده است. آخرین خبرها حاکی است که مقامات دولتی همچنان به اخذ مالیات 8 درصدی اصرار دارند و در مقابل بازاریان نیز اعلام کرده اند در صورت عدم توجه به خواسته هایشان همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
به گزارش گوناز تی وی، رژیم اسلامی ایران برای پر کردن خزانه خالی دولت روحانی از تمام ابزارهای ضد مردمی خود استفاده می کند. این رژیم به جای کاهش کمک های مالی و نظامی به بشار اسد و گروه های تروریستی خاورمیانه و یا کاهش بودجه نظامی-اتمی خود دست به اقداماتی زده که فشارهای اقتصادی بر مردم را افزایش داده است. به عنوان نمونه کاهش بودجه مناطق غیر فارس نشین، افزایش بهای پرداختی برای گاز، برق و آب و نیز افزایش قیمت بنزین از جمله این اقدامات تلقی می شود.
یکی دیگر از انواع این گونه اقدامات ضد مردمی، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 8 درصد می باشد که این امر باعث اعتراض شدید بازاریان بازار طلای تبریز و اقدام ایشان به بستن مغازه های خود شده است.
مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید اجناس و خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد.
با توجه به احکام مقرر در تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه و بند (ط) تبصره 9 قانون بودجه سال 1393 کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 هشت درصد خواهد بود. که 5.3 درصد مالیات و 2.7 درصد آن عوارض است.
در اعتراض به این مساله بازاریان تبریز از روز شنبه 27 اردیبهشت ماه اقدام به اعتصاب غذا نموده اند و جلسات بین نمایندگان این بازاریان با مقامات دولتی نیز تاکنون به جایی نرسیده است.
یروز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه فرماندار شهرستان تبریز درباره دلایل تعطیلی بازار طلا فروشان تبریز گفت: "طلا فروشان تبریز به قانون مالیات بر ارزش افزوده اعتراض دارند و معتقدند مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از توانشان برای این صنف در نظر گرفته شده است."
رحیم شهرتی فر درباره راهکارهای فرمانداری برای عبور از این مشکل گفت: "طی دیروز و امروز جلسات مختلفی با اتحادیه طلافروشان،سازمان صنعت،معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی در حضور خود بنده برگزار شده است."
وی افزود: "مالیات بر ارزش افزوده،قانون مجلس است و باید اجرا شود."
وی تصریح کرد: "البته فعلاً این قانون بصورت آزمایشی اجرا می شود و در جلسه امروز مقرر گردید قبل از اجرای قطعی این قانون، ملاحظات و اعتراضات اتحادیه طلافروشان از طریق نمایندگان تبریز در مجلس مطرح و نسبت به مرتفع نمودن اعتراضات آنها اقدام لازم صورت گیرد."
شهرتی فر گفت: "از دیگر سو، سازمان امور مالیاتی استان برای تخفیف جرایم مالیاتی طلافروشان قول مساعد داده و مقرر گردید تا اتحادیه طلافروشان از فردا بازار طلافروشان را بازگشایی نمایند."
اخیرا نیز یکی از رسانه های محلی گزارش داده بود که  بعد از برگزاری جلسات مختلف در فرمانداری تبریز برای حل دیپلماتیک موضوع، طلافروشان برای باز کردن مغازه هایشان قانع نشده اند و تعطیلی بازار همچنان ادامه دارد.
طبق شنیده ها موضوع در شورای امنیت استان مطرح گردیده که مسئولان دست نشانده دولتی در استان در این جلسه اصرار بر اجرای قانون داشته اند.
حتی گفته می شود دولتی ها بصراحت گفته اند که برای جامعه نانوایی و حبوباتچی نیاز است، اگر طلافروشان نخواهند مغازه هایشان را بگشایند ما اصراری بر این امر نداریم و باید قانون مالیات بر ارزش افزوده را بپذیرند.
همچنین جمعی از فعالین مدنی آذربایجان جنوبی نیز طی روزهای گذشته با صدور بیانیه ای حمایت خود را از این اقدام بازاریان اعلام کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده بود: "... با عدم سرمایه گذاری‌های به موقع و اشتغال‌زایی از طرفی، ایجاد بخش خصوصی شبه دولتی در کنار اقتصاد دولتی و اشاعه تروریسم و قلدر پروری‌هایی در خارج از مرزها و خاکستر کردن همه دارایی‌های ملی در راه رسیدن به سلاح اتمی به جایی رسیده است که جز هجوم مستقیم به غارت اموال مردم تحت عناوین گوناگون مالیاتی و دست زدن به “افزایش‌های مالیاتی نه چند درصدی بلکه چند برابری “فشارهای وارده به مردم را به حد انفجار رسانده است..."
مقامات امنیتی شهرستان تبریز نیز با اعلام آماده باش به نیروهای انتظامی و اعزام یگان های ویژه نیروی انتظامی به خیابان ها و میادین مرکزی شهر تبریز اقدام به امنیتی نمودن فضای این شهر نموده اند.
گوناز تی وی
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn