بعد از مس سونگون این بار طلای اندریان هم تاراج می شود!

آذوح: پس از تایید اکتشاف معدن طلای عظیم اندریان در اواخر دهه هشتاد شمسی، شور و شعف فراوانی اهالی منطقه را فرا گرفت. امید اهالی برای احداث کارخانجات فراوری مربوطه و رفع معضل بیکاری گسترده جوانان منطقه مهمترین دلایل خوشحالی اهالی منطقه بود. اما آنچه شایان توجه است، رویکرد استعماری حکومت های مرکزی به ثروت های غنی و خدادادی ملل غیر فارس جغرافیای ایران است. از نفت الاهواز تا طلا و مس آذربایجان، همگی توسط دولت های مرکزی چپاول شده و درآمدهای سرشار آن ها در مناطق مرکزی و فارس نشین جغرافیای ایران هزینه شده است.
بار دیگر مقامات محلی با دادن وعده های پوچ خبر از احداث کارخانه معدن طلای اندریان می دهند. معدن طلایی که گفته می شود یکی از بزرگترین معادن طلای خاورمیانه است و می تواند اشتغالزایی هزاران نفره برای منطقه به همراه داشته باشد.
در این راستا  بخشدار خاروانا دیروز دوشنبه 30 دی ماه از احداث کارخانه تولید طلا در معدن طلای اندریان بخش خاروانا (در منطقه قره داغ) خبر داد و خاطرنشان کرد:  ”سرمایه‌گذاران گرجستانی با سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری در احداث این کارخانه فعال شده‌اند.”
داوود امن‌زاده یادآور شد: “این واحد با ظرفیت تولید سالانه دو تن کنسانتره طلا (به میزان 60 درصد طلا و 40 درصد نقره) با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و با رعایت کامل مسائل زیست محیطی و مشارکت 90 درصدی سرمایه‌گذاران گرجستانی و 10 درصدی شرکت ایرانی احداث می‌شود.”
وی افزود: “وسعت معدن منطقه 120 هکتار در محدوده روستاهای اندریان، ایری علیا، میوه رود و استرگان در بخش خاروانای شهرستان ورزقان قراردارد که 36 هکتار از اراضی ملی آن در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری تحویل سرمایه‌گذاران شده و 36 هکتار دیگر نیز از اهالی خریداری و 30 هکتار باقیمانده هم با همکاری ساکنان روستاهای مورد نظر خریداری و در اختیار شرکت مذکور قرار می‌گیرد.“
سال 91 نیز فرماندار شهرستان ورزقان از سرمایه گذاری روس ها و گرچستانی ها در این معدن خبر داده و گفته بود: “
كارخانه تولید كنسانتره طلا در محدوده یكصد هكتار با 20 میلیون یورو اعتبار با مشاركت شركت های گرجستانی و روسی ساخته می شود.“
وی اظهار كرده بود: “این كارخانه بر اساس زمان بندی انجام شده تا پایان سال 93 به پایان می رسد و اشتغال 200 نفر را به همراه خواهد داشت.“
وی افزوده بود: “استخراج از معدن اندریان آغاز شده و با اتمام ساخت كارخانه كنسانتره طلا فرآیند تولید طلا در منطقه تكمیل می شود.“
رییس سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی شمال غرب نیز در خصوص ساخت این كارخانه تابستان سال 91 به خبرنگاران گفته بود: “با توجه به وجود معادن طلا در آذربایجان شرقی ایجاد و ساخت كارخانه فرآوری این فلز در استان منجر به پایداری اقتصاد منطقه می شود.“
موسی نیرومند افزوده بود: “اكتشاف 500 كیلوگرم طلای خالص در روستای نبی جان كلیبر و برآورد ذخیره احتمالی سه تن طلا در این منطقه از جمله ذخایر طلاست كه ضرورت ایجاد كارخانه را نشان می دهد، البته این محدوده اكتشاف شده با توجه به مطالعات زیست محیطی برای ارایه مجوزهای لازم فعلا از فعالیت بازمانده است.“
این وعده ها تاکنون به سرانجام نرسیده و در حد وعده های پوچ معمول قرار گرفته اند. در سال های اخیر عملیات های اکتشاف طلا در آذربایجان جنوبی از سوی دولت مرکزی سرعت فراوانی به خود گرفته است. از معادن طلای تیکان تپه (تکاب) در غرب آذربایجان تا همین معدن اندریان چنان در کانون توجه دولت مرکزی ایران قرار گرفته که هیچ شبهه ای برای عزم جزم حاکمیت اسلامی برای عدم فوت وقت و تاراج هرچه سریعتر آذربایجان جنوبی باقی نمی گذارد. بر اساس گفته های مسئولین قرار است سالانه دوتن کنسانتره طلا  از این معدن عظیم استخراج و فراوری گردد. اما تجربه نشان داده که حتی یک ریال از درآمدهای حاصل از آن صرف عمران و آبادانی منطقه نخواهد شد. مس سونگون نمونه بارز این مدعی است.
گفتنی است معدن طلای اندریان در دل کوههای سواسدان و نسوق در روستای اندریان قره داغ  که در دو طرف رودخانه سواسدان میباشد قرار دارد. (به رودخانه مذکور بعلت آنکه از روستای میوه رود و سیوان سرچشمه می گیرد مووری چایی نیز گفته می شود ) علاوه بر طلا در این معدن پیریت و گوگرد نیز یافت شده است کارهای اکتشافی معدن چندین سال است که شروع شده اما هنوز به مرحله استخراج نرسیده است. انتهای ذخیره مواد معدنی مذکور به روستاهای آستاراخان و میوه رود نیز می رسد.
این روستا درمنطقه خوش آب وهوا وشدیدا کوهستانی وییلاقی و محصور در بین کوههای سواسدان (سوباستان یا سوباشدان) – نسوق – کلارد – سقا – پیر و میرانسوق قرار دارد.زمستانهای سخت و پربرف وتابستانهای خنک ومعتدل دارد چشمه های آب خنک وگوارای فراوانی دارد که سولاماهار، زنبورخونی، سلطان یوردی، جرجلان، کسخونی، خسران، ییلا ق، قوتور سویی، چای جشمه و…. از آن جمله اند.
نام روستای اندریان درطول تاریخ چندین بار تغییر یافته است درسالهای قبل اندریان در مکتوبات اندرگان واندیرگان نوشته میشد وحتی گفته میشود قبل از اسلام نام این روستا آنتارالان بوده است که براثر مرور زمان تغییر یافته است.
روستای اندریان روستایی قدیمی است که در کوهها ومحلهای مختلف آن آثار باارزش سفالینه وغیره وجود دارد. از جمله آنها مجموعه باستانی علی شهر واژدها داشی درشرق وسه کیلومتری روستا میباشد که تخمین زده میشود به حدود دو هزار سال قبل ازمیلاد مربوط باشد؛ اما از طریق سازمان میراث فرهنگی وسازمانهای ذیربط هنوز هیچگونه فعالیت و کاوشی در آن انجام نگرفته است.
درجنوب شرقی و چهار کیلومتری روستا در محلی بنام تیتنا یورد نیز قبرستانی وجود دارد که مربوط به دوره اسلامی میباشد. گفته میشود در سالهای دور دراین محل افرادی ساکن بوده اند که به علتی نامعلوم از دنیارفته اندوهمگی آنهادر این قبرستان دفن شده اند.
همچنین در محلی بنام “گوور”، گورهای برزگ و گرد شکل به قطر حدود 3 الی5 متروجود دارد که دورتادور آن را با تخته سنگ محصور کرده اند و به آنها گوران قبری (قبر گوران)میگوند.
این منطقه علی رغم داشتن چنین استعدادهای طبیعی، توریستی و معدنی به دلیل عدم سرمایه گذاری از سوی رژیم اسلامی ایران، تبدیل به منطقه ای مهاجر فرست شده و بسیاری از اهالی آن مجبور به کوچ و مهاجرت اجباری به مناطق کویری جغرافیای ایران شده اند.
سانا
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn