شرایط دریاچه ارومیه نماینده سازمان ملل در ایران را بهت‌زده کرد

آذوح: گری لوئیس، نماینده هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، که مهرماه دریاچه ارومیه را دیده، می‌گوید از اینکه با یک محیط خشک، خالی و سرشار از نمک روبه رو شده و وزیدن بادهای نمکی را دیده بسیار نگران و متأثر است.
او در گفت‌وگو با خبرآنلاین این وضعیت را یک تراژدی عظیم نامیده و تأکید کرده وضعیت شبیه سطح مریخ شده و خطرهای بیشتری را هم در بر خواهد داشت.
خطرهایی که به گفته این نماینده سازمان ملل در ایران، باید هر چه زودتر از هر امکانی برای بهبود این وضعیت استفاده کرد.
ژاله تبریزی، فعال محیط زیست آذربایجانی مقیم فرانسه، که با گروه حقوق بشر سازمان ملل به ویژه روی موضوع دریاچه ارومیه کار می‌کند، می‌گوید در دیدارها و نامه‌نگاری‌ها با مسئولان سازمان ملل و یونسکو آنها هم همین ابراز نگرانی شدید را داشته‌اند و آماده هر نوع همکاری هستند:
«در یونسکو خودم مستقیم با مسئولان در ارتباط بودم و با آنها همکاری داشتم. آنها نسخه‌ای از نامه‌هایی را که به ایران فرستاده بودند در اختیار من قرار داده‌اند. آن نامه‌ها نشان می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی ایران به موضوع توجه نکرده و مسئله برای آنها جدی نبوده است».
خانم تبریزی در شهریورماه در جلسه‌ای که در سازمان ملل در مورد محیط زیست برگزارشد، حضور داشت و می‌گوید:
«با گزارشگر ویژه سازمان ملل جلسه‌ای داشتم. قطعنامه را به او دادم و مسایل محیط زیست در ایران و مشکلات دریاچه ارومیه را با او مطرح کردم. او کاملاً در مورد مسایل دریاچه ارومیه در جریان بود و به من گفت اگر همین الان جمهوری اسلامی ایران اجازه دهد می‌توانیم برویم و کار را شروع کنیم».
ژاله تبریزی می‌گوید بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های پژوهشگران یونسکو و سازمان ملل، وضعیت دریاچه ارومیه، پیامدهای خشک شدن این دریاچه آب شور در شمال غربی ایران، به زودی همه کشور را خواهد گرفت و مثل آلودگی هوا بخش‌هایی از زندگی مردم را مختل خواهد کرد:
«بادهای نمکی تهدیدی جدی برای سلامت انسان‌هاست. کشاورزی که از بین رفته و تنفس این ریزگردهای نمکی فوق‌العاده خطرناک است، بیماری‌های ریوی و سرطان پوست و چشم را در پی خواهد داشت. همچنین باران نمک در بسیاری از استان‌های همجوار و آواره شدن ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر را با از بین رفتن مزرعه‌ها، در پی دارد».
نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران، می‌گوید مسایل زیست‌محیطی در برنامه‌های این سازمان نقش بسیار مهمی دارد. آنها برای دریاچه ارومیه هم برنامه‌هایی دارند و با تجربه آی که او در این زمینه دارد، اولین قدم برای نجات ارومیه را سیاستمتداران و بعد مردم بر می‌دارند
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn