انتقاد وزیر خارجه اسرائیل از آزمایش موشکی تازه در ایران

آذوح: آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه، ۲۲ بهمن، گفت که آزمایش دو موشک جدید در ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با وجود تعاملات دیپلماتیک اخیر خود با غرب هم‌چنان دولتی «جنگ‌طلب» است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای لیبرمن با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: «آزمایش‌های موشکی جدید که ایران دیروز انجام داد بیش از پیش ثابت می‌کند که نیات ایران عوض نشده و ایرانی‌ها حتی پنهان نمی‌کنند که کشوری جنگ‌افروز هستند
وی که در آستانه دیداری رسمی از فرانسه سخن می‌گفت افزود: «تنها تغییری که در ایران رخ داده این است که آنها الان صلح بین‌المللی را در پس نقابی از لبخند تهدید می‌کنند
دیدار رسمی لیبرمن با مقامات فرانسوی در آستانه مذاکرات اتمی با ایران انجام می‌شود که قرار است هفته آینده در وین برگزار شود و فرانسه نیز در آن حضور دارد.
وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه خود افزود که «فرانسه نقش مهمی در تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کند».
واکنش آویگدور لیبرمن به آزمایش موشکی ایران مربوط به است به آزمایش نسل جدید موشک‌های بالیستیک برد بلند و لیزری ساخت ایران که حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز ۲۱ بهمن از آن خبر داد.
به گفته وی، یکی از این موشک‌ها، نسل جدید موشک بالیستیک زمین به زمین با سرجنگی [کلاهک] موسوم به «بارانی» است که «برای انهدام جنگ‌افزارها و تجهیزات نظامی» دشمن به کار گرفته می‌شود.
حسین دهقان توضیح داد که موشک آزمایش‌شده دیگر موشک هدایت لیزری هوا به سطح، و سطح به سطح، با نام «بینا» است.
آزمایش موشکی این هفته ایران واکنش سناتور کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس سنای آمریکا، را نیز در پی داشت.
وی روز سه‌شنبه با ذکر این‌ که «همین دیروز بود که مطلبی درباره پرتاب موفقیت‌آمیز دو نوع موشک از قول وزیر دفاع ایران انتشار یافت» گفت که «برآورد سازمان‌های اطلاعات آمریکا حکایت از این دارد که حکومت ایران تا سال دیگر از توانایی پرتاب چنین موشک‌هایی برخوردار خواهد شد».
وندی شرمن که هدایت تیم مذاکره‌کنندگان آمریکا در گروه ۱+۵ را بر عهده دارد هفته پیش در جلسه‌ای خطاب به سنای آمریکا گفت که در توافق جامع و نهایی با ایران قرار است به مسئله برنامه موشک‌های بالیستیک ایران نیز پرداخته شود.
این اظهارت وندی شرمن واکنش عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، را در پی داشت.
عباس عراقچی با اظهار این‌ که «موضوع مذاکرات با ۱+۵ تنها هسته‌ای است و به هیچ وجه وارد موضوع دیگری نمی‌شویم» تأکید کرد که «مسائل دفاعی قابل مذاکره نیست و از خطوط قرمز ماست».
جمهوری اسلامی در دهه ۸۰ و به ویژه در سال‌های دوران رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، ده‌ها رزمايش موشکی برگزار کرد، اما گروهی از نمايندگان مجلس روز بیستم بهمن در تذکر کتبی به حسن روحانی، رئيس جمهوری، از او به علت «عدم حمايت از برگزاری رزمايش‌های نظامی و موشکی» انتقاد کردند.
ایران پیش از این از در اختیار داشتن موشک‌هایی با برد دو هزار کیلومتر خبر داده بود که اسرائیل را در تیررس خود قرار می‌دهد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یازدهم مهرماه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که ایران بر روی ساخت موشک بالیستیک قاره‌پیما کار می‌کند. نتانیاهو افزود که این موشک می‌تواند روزی آمریکا را هدف قرار دهد.
اسرائیل پیشتر در اوایل سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که به نظر مقامات این کشور ایران «دو تا سه سال دیگر» به موشک‌های دوربردی دست می‌یابد که می‌تواند آمریکا را هدف قرار دهد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn