جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی زن در تهران

آذوح: مجوز مراسم روز جهانی زن در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران، امروز ۱۷ اسفند (هشتم مارس) با دخالت نیروهای امنیتی لغو شد.
مراسم روز جهانی زن در خانه اندیشمندان علوم انسانی، با دخالت نیروهای امنیتی لغو مجوز شد
طبق برنامه قرار بود الهه کولایی، عالیه شکربیگی و ثریا عزیزپناه در این مراسم سخنرانی کنند.  این برنامه را گروه مستقل زنان موسسه عصر خرد با همکاری روزنامه اعتماد و انجمن جامعه شناسی ایران، تحت عنوان  ”ضرورت تشکل‌یابی زنان” تدارک دیده بودند.
خبر برگزاری مراسم  ”ضرورت تشکل‌یابی زنان”، از طرف طیف‌های مختلف از فعالان زنان، اصلاح‌طلبان و دانشجویان با استقبال مواجه شده بود، اما مجوز آن در پی این استقبال، ظهر امروز از سوی نهادهای امنیتی لغو شد. این موضوع با اعتراض و تجمع شرکت‌کنندگان همراه شد، اما با این حال کسی بازداشت نشد.
علاوه بر این گروهی از فعالان زنان در مراسمی دیگر در موزه باغ نگارستان دانشکده علوم اجتماعی گرد هم آمدند. این مراسم ساده، بدون سخنرانی یا برنامه ای ویژه‌ برگزار شد.
امسال، به گزارش سایت “تغییر برای برابری” بیش از ۳۵۰ تن از مدافعان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زن، نسبت به روند فرودست‌تر شدن زنان در جامعه ایران هشدار دادند.
زنان 2
بیش از ۳۵۰ تن از مدافعان حقوق زنان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به روند فرودست‌تر شدن زنان در جامعه ایران هشدار دادند.
آنان در این بیانیه به مسائلی چون شرایط سخت زندگی زنان، خصوصی‌سازی نظام سلامت و بهداشت، تصویب قریب‌الوقوع “طرح افزایش جمعیت و تعالی خانواده” و به حاشیه راندن زنان از عرصه زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پرداخته‌اند.
مادران پارک لاله ایران نیز در بیانیه‌ای به همین مناسبت از عدم به رسمیت شناخته شدن این روز جهانی از سوی دولت ایران انتقاد کرده‌اند.
در سال‌های گذشته و طی دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به دلیل محدودیت‌ها، بازداشت و سرکوب فعالان زنان از برگزاری مراسم روز جهانی زن جلوگیری شده بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn