نخستین مذاکره دوجانبه کاترین اشتون با ایران

آذوح: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دیروز برای نخستین بار جهت مذاکرات دوجانبه به ایران وارد شد، امروز ۱۸ اسفند با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.
کاترین اشتون چهار سال است که مسئولیت مذاکرات شش قدرت جهان با ایران را به عهده دارد. این نخستین مذاکره دوجانبه اشتون با ایران است.
کاترین اشتون در ادامه سفرش امروز با حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز دیدار می‌کند. اشتون که اکنون چهار سال است مسئولیت مذاکرات گروه ۵+۱با ایران را به عهده دارد، برای دیدار با مقامات این کشور به تهران سفر کرده است. او تاکید کرده این “اولین بار است که مذاکرات دوجانبه‌ای داشتیم.”
او گفته تیم آقای ظریف را برای پیشبرد  این مذاکرات تحسین می‌کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با ظریف در کنفراس مطبوعاتی مشترک‌شان گفت که علاوه بر موضوعات مربوط به مذاکرات هسته‌ای، درباره سوریه، آینده افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و همچنین برخی مسائل حقوق بشر و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا نیز مذاکراتی انجام داده است.
اشتون ظهر امروز نیز با علی لاریجانی رییس مجلس ایران دیدار و گفتگو داشته است.
کاترین اشتون گفته دیروز در نخستین روز ورودش به ایران، به مناسبت روز جهانی زن با تعدادی از فعالان زنان در ایران دیدار کرده است و این روز را با آنها جشن گرفته.
محمد جواد ظریف نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: “گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای، مذاکرات و اجرای توافق‌های گذشته و نحوه پیگیری کار در آینده در این مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.” او ابراز امیدواری کرده که امکان رسیدن به توافق ظرف چهار یا پنج ماه آینده وجود دارد.
اشتون ظریف
وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده که امکان رسیدن به توافق ظرف چهار یا پنج ماه آینده وجود دارد.
وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به اراده سیاسی کشورش برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای نسبت به موفقیت آن ابراز امیدواری کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز رسانه‌ها و روزنامه‌های ایران ورود اشتون به ایران را پوشش گسترده‌ای داده‌اند و همزمان رسانه‌های اصلاح‌طلب آن را موفقیتی برای دولت عملگرای روحانی دانسته‌اند. ایران و شش قدرت جهانی در نوامبر امسال، به یک توافق موقت با هدف پایان دادن به یک دهه اختلاف بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران دست پیدا کردند.
از زمان روی کارآمدن دولت حسن روحانی و حتی در طول مبارزات انتخاباتی وی، حل مسئله هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی یکی از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم اعلام شده بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn