سازمان انرژی اتمی ایران از 'تغییر لحن فاحش' گزارش‌های آژانس استقبال کرد

آذوح: سازمان انرژی اتمی ایران همکاری شش ماه گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مثبت خوانده و از تغییر "فاحش و مشهود" لحن گزارش‌های اخیر مدیرکل آژانس درباره ایران استقبال کرده است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته که این روندی است که از شروع همکاری‌های ایران و آژانس در بیستم آبان ماه با سفر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس به تهران و مذاکرات با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز و منجر به انتشار بیانیه مشترک شد.
در اثر این توافق، بازرسان آژانس ابتدا از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید و پس از مدتی، از معدن سنگ اورانیوم گچین در بندرعباس هم بازرسی کردند. این همکاری در گزارش فصلی مدیرکل آژانس به شورای حکام (سی و پنج کشور عضو هیات مدیره آژانس) درج شده است.
به گفته آقای کمالوندی، بر اساس توافق ایران و آژانس در این تاریخ، قرار شد دو طرف به مذاکره در مورد موضوعات "حل نشده" بپردازند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: "حسن بازرسی هایی که در چند وقت گذشته صورت گرفته این بوده که متوجه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف هسته ای شده اند."
آقای کمالوندی گفته "به نظر می رسد که فضا اکنون نسبت به گذشته باز هم بهتر شده است."
در جریان توافق ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که پاییز سال جاری خورشیدی در ژنو به دست آمد، در برابر اقدامات ایران از جمله اکسید کردن و رقیق سازی بخشی از اورانیوم ۲۰ درصدی و وقفه در تولید آن، برخی از تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به حالت تعلیق درآمده است.
قرار است طی مدت ۶ ماه که زمان اجرای این توافق است، ایران و ۱+۵ برای به رسیدن به یک توافق جامع اتمی با هم مذاکره کنند.
دور اول گفت و گوهای جامع در وین برگزار شده و قرار است طرف ها پیش از آغاز سال نوی ایرانی، یک دور دیگر با هم مذاکره کنند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn