ایران: افزایش شدید قیمت مواد غذایی مردم را دچار مشکلات شدید کرده است

آذوح: دولت ایران فقر و فلاکت گسترده ای را به ساکنین این کشور تحمیل کرده است به طوری که بسیاری ها از تهیه حداقل لازمه های حیات شان دچار مشکل بوده و قدرت تامین مواد غذایی مناسب را ندارند.
بر اساس اطلاعات خرده فروشی موادخوراکی بانک مرکزی ایران، نرخ گروه لبنیات یکسال اخیر 21.3 درصد، تخم مرغ 23.7 درصد، برنج، 32.4 درصد، گروه حبوب 16.7 درصد، میوه های تازه 27.7 درصد، سبزی های تازه 50.1 درصد، گوشت قرمز 13.9 درصد، گوشت مرغ 7.9 درصد، قند و شکر 30.3 درصد، روغن نباتی 29.8 درصد با افزایش روبرو بوده است .
این افزایش قدرت خرید موا غذایی در مردم در یکسال اخیر به کمترین حد خود رسانده است .
همچنین ماه گذشته،رئیس اتحادیه کشوری بنکداران مواد غذایی در مصاحبه ای گفته است:” قیمت برنج وارداتی در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز ‌70 درصد بیشتر شد و صدها هزار تن برنج تایلندی، هندی، امریکایی و پاکستانی در سراسر کشور در شبکه توزیع است.
گزارش بانک مرکزی از وضعیت بودجه خانوارهای شهری در ۱۰ سال اخیر منتهی به سال 92، نشان می‌دهد که متوسط مقدار مصرف سرانه اغلب کالاهای خوراکی مردم در سال گذشته نسبت به سال‌های نخست دهه ۸۰ کاهش یافته است.
در این گزارش بانک مرکزی، وضعیت مصرف سرانه کالاهایی نظیر برنج، نان، گوشت، مواد لبنی، روغن و برخی کالاهای دخانی مورد ارزیابی قرار گرفته که بررسی آنها از سقوط قدرت خرید خانوارها حکایت دارد.
بر مبنای این گزارش خانوارهای شهری در سال ۱۳۸۳ به طول سالانه ۱۸۰ کیلوگرم انواع برنج خریداری و مصرف می‌کردند، اما میزان مصرف این کالا در سال‌های اخیر کاهش یافت تا اینکه در سال ۹۱ با کاهش ۴۹ کیلویی نسبت به سال ۸۳ به ۱۳۱ کیلوگرم در سال رسید و در سال 92 نیز افزایش ملموسی داشت .
گفتنی است  این وضعیت تنها به خورد و خوراک خانوارها محدود نبود چرا که آنها به واسطه تضعیف قدرت خرید خود و تحمیل تورم، تاحدودی توان خود در خرید و مصرف کالاهای دخانی را نیز از دست دادند. براین اساس، سهم مردم ایران در هشت سال اخیر و در روزهایی که پول‌های هنگفتی از محل فروش نفت به کشور وارد می‌شد، چیزی جز فقر نبوده است؛ فقری که بیش از هر چیز توان آنها در خرید کالاهای مصرفی اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده و محدود ساخته است.
لازم به ذکر است دولت ایران در بدترین شرایط اقتصادی مردم که بسیاری ها را حتی از خرید مواد غذایی نیز عاجز کرده، نزدیک به 250 میلیون دلار هزینه برای نفوذ سیاسی در افغانستان و بیش از 20 میلیارد دلار در جنگ داخلی سوریه هزینه کرده است .
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn