“کمیته حقیقت‌یاب بررسی دیدار اشتون” تشکیل شد

آذوح: حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از تشکیل “کمیته ویژه حقیقت‌یاب بررسی دیدار اشتون” متشکل از سه نماینده برای بررسی دیدار کاترین اشتون با فعالان زن، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی خبر داد.
به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، حسین نقوی حسینی همچنین از جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با مسئولان وزارتخانه‌های خارجه و اطلاعات خبر داد و گفت: “نمایندگان به هیچ عنوان از توضیحات مسئولان وزارت خارجه و اطلاعات قانع نشدند.”
پیش از این علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران موضوع بررسی دیدار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با فعالان زن را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپرده بود.
به‌گفته حسین نقوی حسینی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به‌دلیل مشغله کاری نتوانسته بود در جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران با مسئولان وزارتخانه‌های خارجه و اطلاعات شرکت کند.
در این نشست هشت نفر از نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و عمده نظرات آن‌ها این بود که چرا پس از دیدار هیأت پارلمانی اروپا بار دیگر چنین اتفاقی رخ داده است.
هیأت پارلمانی اروپا که پیش از کاترین اشتون به ایران سفر کرده بود با نسرین ستوده، وکیل دادگستری که مدت‌ها زندانی بود و جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی که وی نیز مدتی را در زندان سپری کرده بود و همچون ستوده از فعالیت کاری خود ممنوع شده است، دیدار کرده بود.
دیدار کاترین اشتون با نرگس محمدی و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در سفارت اتریش در تهران.
دیدار کاترین اشتون با نرگس محمدی و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی در سفارت اتریش در تهران.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نشست مشترک با دو وزارتخانه گفت: “برخی از نمایندگان بیان کردند ملاقات اشتون با برخی محکومان فتنه جزو شرایط سفر بوده، برخی دیگر اعتقاد داشتند رویکرد وزارت امور خارجه در این‌باره تساهل و تسامح است، برخی نیز اعتقاد داشتند وزارت خارجه و اطلاعات در این رابطه کوتاهی کرده و برخی از همکاران نیز معتقد بودند وزارت امورخارجه و اطلاعات به تذکرات قبلی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این رابطه توجه نداشتند.”
به‌گفته وی مسئولان وزارت اطلاعات در این نشست گفته‌اند از “ملاقات خارج از عرف” کاترین اشتون خبر داشته‌اند و به وزارت امور خارجه هم هشدار داده بودند که قرار است چنین ملاقاتی انجام شود؛ و وزارت خارجه گفته است “بالاخره نظام قوی‌تر از این حرف‌ها است و با این ملاقات‌ها چیزی از اقتدار نظام کم نخواهد شد.”
حسین نقوی حسینی گفت: “مسئولان وزارت خارجه در این نشست اولا پیش‌شرط بودن ملاقات اشتون با برخی فتنه‌گران را رد کردند و گفتند که چنین پیش‌شرطی وجود نداشته و بیان کردند که به سفرا تذکر داده بودیم که چنین اتفاقی نباید بیفتد و در این راستا نیز به سفیر اتریش نیز تذکر داده شد.”
نقوی حسینی افزود مسئولان وزارت خارجه تأکید کرده‌اند که تحت هیچ شرایطی ملاقات در پروتکل دیدارها نبوده و آن‌ها نیز موافق نبوده‌اند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت نمایندگان حاضر در این جلسه “معتقدند بودند اسنادی دارند که چیز دیگری را نشان می‌دهد.
قرار شده است کمیته ویژه حقیقت‌یاب، متشکل از محمدصالح جوکار نماینده یزد، محمدحسن آصفری نماینده اراک و حسین نقوی حسینی اسناد را بررسی و نتیجه آن را به کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn