ظریف: هیچ‌ پیش‌شرطی برای شرکت در نشست‌های سوریه نمی‌پذیریم

آذوح: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه تاکید کرد که ایران هیچ پیش‌شرطی در زمینه مشارکت در نشست‌های سوریه را نمی‌پذیرد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، ظریف دوشنبه ۲۶ اسفند در دیدار با ابراهیمی در تهران، بر موضع ایران در ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه با در نظر گرفتن خواست و مطالبات واقعی مردم سوریه برای بازگشت آرامش و امنیت به کشورشان تاکید کرد.
بنا بر این گزارش، وزیر امور خارجه ایران با یادآوری نقش و تلاش‌های اخضر ابراهیمی گفت: «سازمان ملل متحد باید نقش مستقل خود را بدون تاثیرپذیری از فشارهای برخی کشور‌ها در جهت تداوم تلاش‌های برای حل و فصل این بحران ایفا کند
وی در عین حال افزود: «ایران همواره تاکید کرده که هیچ پیش‌شرطی را در زمینه مشارکت در نشست‌های مربوط به حل این بحران نمی‌پذیرد و در عین حال از بکارگیری ظرفیت و توان خود برای کمک به این روند سیاسی دریغ نمی‌ورزد
این دومین سفر ابراهیمی به تهران در چارچوب ماموریتش برای حل و فصل بحران سوریه به شمار می‌آید. او آبان ماه گذشته و پیش از برگزاری دور نخست مذاکرات میان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه هم به تهران سفر کرده بود.
ابراهیمی در آن سفر او با اشاره به اهمیت نقش ایران در منطقه، خواستار حضور مقام‌های ایرانی در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو ۲ شده بود.
از سوی دیگر غرب و همچنین اپوزیسیون سوریه تاکید می‌کردند که ایران برای حضور ابتدا باید نتایج کنفرانس ژنو۱ را بپذیرد.
اشاره آنها به کنفرانسی است که سال ۲۰۱۲ در ژنو درباره بحران سوریه برگزار شد. در آن بر سر مسائلی از جمله توقف کمک‌های نظامی به دو طرف بحران، خروج شبه‌نظامیان مسلح خارجی از سوریه و تشکیل دولت انتقالی در این کشور توافق شد.
ایران اما در پاسخ به درخواست‌ها تاکید می‌کرد هیچ پیش‌شرطی را برای مشارکت در کنفرانس ژنو۲ نمی‌پذیرد.
ایران با این که به کنفرانس دعوت شد اما تاکیدش بر اینکه هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد و همچنین تهدید ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه به شرکت نکردن در کنفرانس، باعث شد که‌‌ بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، دعوت از تهران را باز پس گیرد.
ایران بزرگ‌ترین متحد منطقه‌ای نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به شمار می‌آید.
ظریف در دیدار با ابراهیمی با تشریح «نقش دولت و رئیس جمهور قانونی کنونی در سوریه» در روند بازگشت ثبات و امنیت به این کشور، «فراهم شدن شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات عادلانه با حضور همه آحاد مردم سوریه جهت تعیین سرنوشت سیاسی آینده خودشان را» مورد تاکید قرار داد.
نظام اسد قصد دارد انتخابات ریاست جمهوری را در سال جاری میلادی برگزار کند. ابراهیمی پیشتر گفته بود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، تمام تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته برای پایان دادن به جنگ‌های داخلی این کشور را، از میان خواهد برد.
به گزارش ایرنا اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار روند مذاکرات ژنو۲ و تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل بحران سوریه را در ابعاد سوری – سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنین چالش‌ها، موانع و نیز فرصت‌های موجود در این روند را تشریح  کرده و مذاکرات خود در تهران را بسیار خوب و سازنده دانست.
وی با تاکید بر موضع صریح و شفاف خود در تاکید بر ضرورت دعوت و حضور ایران در نشست ژنو ۲ و هرگونه نشستی برای حل بحران سوریه، خواستار تداوم مساعدت و کمک موثر ایران برای تقویت روند سیاسی برای پیشبرد تلا‌ش‌های جاری برای حل بحران سوریه شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn