تجمع مردمی در اعتراض به تخریب آثار تاریخی عربی در احواز

آذوح: امروز سه شنبه 18 مارس سال جاری میلادی دهها تن از مردم عرب در اعتراض به تخریب بخشی از آثار تاریخی بازمانده از دوران حاکمیت عربی احوازی، در خیابان عبدالحمید شهر احواز تجمع کردند. مردم معترض احوازی با در دست داشتن نوشته ها و پلاکاردهایی اقدام مسئولان استانی در تخریب قصر سله را محکوم کرده و آنرا اقدامی در راستای نابودی هویت عربی اقلیم احواز قلمداد کردند.
معترضان در دست نوشته هایی که همراه خود آورده بودند تخریب آثار تاریخی دوران حاکمیت بنی کعب بر اقلیم احواز را نابودی هویت و میراث فرهنگی عربی احوازی دانسته و خواستار احترام به احساسات مردمی از سوی حاکمیت شدند.
در دوران شیخ خزعل، تجار غیرعربی که با اقلیم احواز داد وستد می کردند در مدت اقامت در احواز در قصر سله بسر می برند و به همین دلیل از سوی عربها به سرای عجم معروف شده بود. این اثر تاریخی به جای مانده از دوران حاکمیت شیخ خزعل در سالهای 1897 تا 1925 است.
قصر سله دیروز دوشنبه 17 مارس 2014 به دستور مسئولان استانی به شکل کامل تخریب شد.
اعتراض کنندگان عرب از مسئولان استانی خواستند تا قصر سله و دیگر قصرهای شیخ خزعل که اخیرا به دستور مسئولان استانی بواسطه بلدوزرها خراب شده اند، را بر اساس نقشه های تاریخی آنها که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است، ترمیم و بازسازی کنند.
این تجمع اعتراضی مردم عرب پس از تخریب قصر سله در روز دوشنبه و به دنبال دعوت عمومی فعالان عرب از مردم به واسطه پیامک ها و همچنین شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک به راه افتاده است.
شاهدان عینی از رسیدن شمار بیشتری از مردم عرب به محل اعتراضات خبر داده اند.
شایان ذکر است که شماری عدیدی از آثار تاریخی مربوط به دوره حاکمیت عربی بر اقلیم احواز در سالهای اخیر به شکل کامل تخریب شده است. مسئولان استانی به بهانه های مختلف مجوز تخریب این آثار تاریخی که میراث فرهنگی مشترک تمامی عربهای احوازی محسوب می شوند را صادره کرده و شماری از آثار تاریخی احواز را تخریب کرده اند.
فعالان عرب احوازی این اقدام دولت در تخریب آثار تاریخی احوازی را اقدامی حساب شده در راستای مقابله با خودآگاهی جمعی عربها نسبت به هویت ملی و فرهنگ عربی احوازی می دانند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn