رشد اقتصادی ایران به صفر افزایش می‌یابد

آذوح: علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی ایران گفته رشد اقتصادی به صفر نزدیک شده است و ابراز امیدواری کرده که در سال آینده خورشیدی، رشد اقتصادی ایران مثبت شود.
رشد اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۱ منفی پنج و هشت دهم درصدی بود که به گفته آقای طیب نیا اکنون به "نزدیک به صفر شده است."
آقای طیب نیا به خبرگزاری مهر گفته که برای "مقابله با رکود و تقویت توان تولید موفقیت هایی به دست آورده ایم که هدف اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است."
رهبر ایران اخیرا با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به دولت، مجلس و قوه قضائیه، دستور داد که این سیاست ها " را بی درنگ و با زمان‌بندی مشخص" اجرا کنند.
این سیاست‌ها شامل کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش هزینه‌های عمومی است.
این سیاست‌ها در حالی در دستور کار قرار گرفته است که رشد اقتصادی ایران منفی پنج و هشت دهم درصد ایران در سال گذشته واقعه‌ای کم سابقه در ایران توصیف شده است.
هنوز گزارشی از وضعیت رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۲ منتشر نشده است اما گزارشها نشان می دهد تورم که به بالای ۴۰ درصد رسیده بود روندی کاهشی دارد و به مرز ۳۷ درصد رسیده است. با اینهمه، ایران همچنان رده‌های بالای جهانی از نظر نرخ تورم را به خود اختصاص می‌دهد.
در سال گذشته بعد از تشدید تحریم خارجی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، فروش نفت ایران به نصف کاهش یافت و انتقال پول حاصل ازفروش نفت نیز به دلیل تحریم بانکی به مانع برخورد. برای همین هم بودجه دولت دچار کسری شدید شد.
بنابر گزارشها، در بودجه سال ۱۳۹۱ درآمد دولت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده بود اما دولت در یازده ماه اول سال تنها ۱۱۴ میلیارد تومان درآمد داشته است.
با این حال آقای طیب نیا گفته که امسال "جزو معدود سنواتی است که کسری بودجه دولت صفر است و توانستیم هزینه های دولت را از محل درآمدها تامین کنیم."
به گفته وزیر اقتصاد "‌درآمد نفتی نیز بهبود یافته و با صرفه جویی های دولت با حذف هزینه های غیر ضروری بودجه وضع متعادلی دارد."
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn