«فرانسه در حمله‌های سایبری علیه ایران نقش داشت»

آذوح: در حالی که براساس اسناد فاش شده، فرانسه خود زیر نظر فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) قرار داشت، اکنون منابع اطلاعاتی کانادا فاش ساخته‌اند که اداره امنیت خارجی فرانسه (DGSE) در حملات سایبری به ایران، کانادا، اسپانیا، یونان، نروژ، ساحل عاج و الجزایر نقش داشته است.
روزنامه «لوموند» روز، جمعه، یکم فروردین ماه (۲۱ مارس) گزارش داد در اسنادی که مرکز امنیتی ارتباطات کانادا (CSEC) به‌دست آورده و نسخه‌ای از آن‌ها در اختیار این روزنامه است، آمده که حمله‌های سایبری فرانسه بیش از همه، چند نهاد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را  هدف قرار داده‌اند.
لوموند نوشته است، این اسناد نشان می‌دهند که حملات فوق هیچ ارتباط مستقیمی با مبارزه با گسترش سلاح‌های هسته‌ای نداشته‌اند.
مرکز امنیتی ارتباطات کانادا این اسناد را که تاریخ آن ۲۰۱۱ است از اسناد سازمان امنیت ملی آمریکا به‌دست آورده که این اسناد نیز توسط ادوارد اسنودن، مأمور پیشین این سازمان، فاش شده‌اند.
بر این اساس، عملیات اداره امنیت خارجی فرانسه در نوامبر سال ۲۰۰۹ آغاز شده و اهداف اصلی خود را به‌دست آوردن روند فن‌آوری هسته‌ای ایران قرار داده است. در این میان در کنار وزارت امور خارجه ایران، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان پژوهش‌های علمی برای صنعت ایران (دانشگاه امام حسین، تهران) و دانشگاه مالک اشتر تهران که تحت کنترل شدید سرویس‌های امنیتی ایران هستند، هدف قرار گرفته‌اند.
سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه تنها نهادهای امنیتی نیستند که روی ایران کار کرده‌اند، همتایان اسرائیلی و متحدان آمریکایی آن‌ها از مدت‌ها پیش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رصد کرده‌اند.
در اسنادی که لوموند افشا کرده، مرکز امنیتی ارتباطات کانادا گفته است: «ما با درجه‌ای از اطمینان معتقدیم که این عملیات بر روی شبکه‌های کامپیوتری و با حمایت دولتی از سوی سازمان اطلاعات فرانسه به‌اجرا گذاشته شده است
لوموند افزوده است از اداره امنیت خارجی فرانسه درباره چنین فعالیت‌های «واقعی یا ادعایی» پرسیده است، اما این اداره حاضر نشده در این‌باره توضیحی ارائه دهد. با وجود این، مرکز امنیتی ارتباطات کانادا بدون دادن توضیحات بیشتر آن را تأیید کرده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn