ایران و سوریه محور مذاکرات آمریکا و عربستان

آذوح: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز جمعه ۲۸ مارس (هشتم فروردین) در عربستان، به ملک عبدالله، پادشاه آن کشور، اطمینان داد که از شورشیان میانه‌روی سوریه حمایت خواهد کرد و توافق بد هسته‌ای با ایران را نمی‌پذیرد.
اوباما در این سفر در تلاش است تا نگرانی‌هایی را که طی یک دهه به سرد شدن رابطه واشینگتن و ریاض منجر شد، رفع کند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، باراک اوباما با هلی‌کوپتر به اقامتگاه صحرایی پادشاه عربستان رفت تا بر اهمیت رابطه واشینگتن با بزرگترین صادر کننده نفت جهان تاکید کند.
محور گفت‌وگوی دوساعته اوباما و ملک عبدالله مسائل خاورمیانه بود و هیچ بحثی از انرژی یا حقوق بشر به میان نیامد.
سال گذشته مقامات ارشد عربستان سعودی گفته بودند که تغییر عمده‌ای در روابط شان با آمریکا ایجاد خواهند کرد. این امر پس از آن بود که  دو طرف بر سر واکنش به قیام‌های “بهار عربی”، تلاش برای مذاکره با ایران و تصمیم واشنگتن برای عدم مداخله نظامی در سوریه  به توافق نرسیدند.
یک مقام رسمی  ایالات متحده پس از جلسه به خبرنگاران گفت “درحالی که این دو مقام بر سر اختلاف‌های تاکتیکی بحث می‌کردند، اما منافع استراتژیک آن دو همسو است.”
گفت‌وگوی اوباما و پادشاه عربستان
اوباما در گفت‌وگوی دوساعته خود با ملک عبدالله، صحبتی از وضعیت حقوق بشر در عربستان نکرد
این مقام آمریکایی گفت: «من فکر می‌کنم بسیار مهم بود که شانس مذاکره رودرو با پادشاه عربستان را داشته باشیم تا توضیح بدهیم چگونه تصمیم گرفتیم که ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازداریم
این مقام تاکید کرد که آمریکا توافق بد هسته‌ای را با ایران نمی‌پذیرد و نگران فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه است.
همچنین رهبران دو کشور مذاکرات مفصلی درباره سوریه داشتند؛ جایی که جنگ داخلی باعث کشته شدن ۱۴۰هزار نفر و میلیون‌ها بی‌خانمان شده است.
ملک عبدالله پادشاه کشوری که اکثریت سنی مذهب دارد و از مخالفان مسلح دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمایت می‌کند. این درحالی است که اسد نیز توسط دولت شیعه ایران حمایت می‌شود.
این گزارش می‌افزاید که دو کشور بر سر حمایت از شورشیان میانه‌روی مخالف اسد و انتقال قدرت سیاسی در سوریه هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.

به نظر می‌رسد دو کشور بر سر حمایت از شورشیان میانه‌روی مخالف اسد و انتقال قدرت سیاسی در سوریه هدف مشترکی دارند
روز جمعه روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» نوشت که ایالات متحده آماده است تا در قالب  طرح پنهان آموزشی جدید برای مخالفان مسلح اسد توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، موشک‌های زمین به هوا در اختیار آن‌ها قرار دهد.
آمریکا می‌گوید در‌ها را برای چنین امکانی نبسته است. ببه نظر می‌رسد که کاخ سفید شک و تردید‌هایی که درباره تسلیح بیشتر مخالفان اسد دارد، همچنان پابرجاست.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز باراک اوباما را در این سفر همراهی می‌کرد.
مقام‌های آمریکا گفته‌اند که اوباما وقت کافی برای طرح نگرانی‌ها درباره وضعیت حقوق بشر در عربستان نداشته است. با این حال آن‌ها تاکید کرده‌اند که واشینگتن به فشار آوردن به ریاض درباره مسأله حقوق بشر که دربرگیرنده حقوق زنان نیز هست، ادامه خواهد داد.
به گفته مقامات کاخ سفید، روز شنبه، اوباما قصد دارد که جایزه بین‌اللملی شجاعت زنان را به دکتر «مها المنیف» از عربستان اعطا کند. این جایزه را اولین‌ بار در سال ۲۰۰۷ کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آن زمان،  در روز جهانی زن بنیان گذاشت.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn