ماجرای ویزای نماینده جدید ایران در سازمان ملل

آذوح: همزمان با اعلام انتصاب حمید ابو طالبی به عنوان جانشین محمد خزاعی در سِمتِ نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد از سوی حسن روحانی، رییس جمهور ایران خبرهایی در مورد عدم صدور ویزا برای وی از سوی آمریکا به گوش می‌رسد.
شبکه سی ان ان در گزارش خود درباره‌ی این دیپلمات ایرانی وی را به عنوان عاملی در حمله دانشجویان به سفارت آمریکا در ایران در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ (۱۹۷۹ میلادی) معرفی می‌کند.
این شبکه در ادامه گزارش خود می گوید: وزارت خارجه آمریکا این موضوع را به خوبی می‌داند و هرگز اجازه ورود به آمریکا را به ابوطالبی نمی‌دهد.
اما خود حمید ابوطالبی چنین ادعایی را رد کرده است و می گوید در آن زمان در تهران نبوده است و تنها بعدها چند باری نقش مترجم را ایفا کرده است.
حمید ابوطالبی از دیپلمات‌های پرسابقه است که پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک، و استرالیا و مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بوده است.
وی کار خود در وزارت امور خارجه را کمی پس از انقلاب ۵۷ آغاز کرده و عضو شورای استراتژیک وزارت امور خارجه نیز بوده‌است.
به گزارش رویترز در این راستا بری روزن، یکی از گروگان های سابق در بیانیه‌یی که در اختیار این خبرگزاری انگلیسی قرار داده، با اشاره به اینکه مخالف صدور ویزا برای ابوطالبی است، می‌گوید صدور ویزا برای وی نشان می‌دهد که از نظر دولت آمریکا ماجرای گروگانگیری خیلی مهم نبوده است. به گفته وکیل گروگان‌های سابق آمریکایی، همه می‌دانند که حمید ابوطالبی در ماجرای گروگانگیری حضور داشته است اما پس از ۳۴ سال تشخیص اینکه او نقش محوری داشته یا خیر، دشوار است. اما به هر ترتیب ابوطالبی آنجا بوده و همچنان به دلیل نقش آفرینی در ماجرای گروگانگیری از اعتبار سیاسی در ساختار جمهوری اسلامی برخوردار است.
جان لیمبرت، یکی از گروگان های سابق آمریکایی در مورد نقش ابوطالبی در این ماجرا نیز گفته است: من مطمئن نیستم که منظور او از اینکه می‌گوید تنها مترجم بوده است، چیست. او برای چه کسی و در کجا مترجم بوده است؟
تام لنکفورد، وکیل دیپلمات‌های سابق درباره احتمال ورود ابوطالبی به آمریکا گفته است: «در زمانی که ۵۲ گروگان آمریکایی و خانواده‌هایشان بدون دریافت غرامت مانده‌اند و هیچ تسکین وهمدردی ندیده‌اند، این فکر که یکی از طراحان گروگان‌گیری اجازه پیدا کند که ویزای آمریکا را بگیرد، وارد خاک ایالات متحده شود و به مقام نمایندگی سازمان ملل برسد، طنز تلخ و ناگواری است که این فرد و ایران مرتکب شده‌اند».
هر چند مقامات ایرانی تاکنون در این زمینه هیچ گونه واکنشی نشان ندادند، خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان می‌نویسد: ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال ندادن روادید به حمید ابوطالبی روند اعطائ روادید روندی محرمانه اعلام می‌کند.
به گزارش مهر، وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره حمید ابوطالبی نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحددر پاسخ گفت: من هیچگونه جزییاتی درباره پیشینه فردی که معرفی شده است ندارم.
ماری هارف در ادامه گفت: من هیچ مطلب دیگری در این خصوص ندارم. پاسخ به این سوالها بسیار دشوار است. روند اعطای ویزا کاملا محرمانه است. ما درباره هیچ ویزای خاصی صحبت نمی کنیم. همه آزاد هستند که درخواست ویزا کنند و درخواست ویزای آنها براساس روندی عادی که برای همه استفاده می شود، بررسی می شود. ما در این مورد(خاص) نظری نمی‌دهیم و پیش بینی نمی‌کنیم که نتیجه روند به چه صورت خواهد شد.
وی در ادامه درباره تاثیر ندادن احتمالی روادید به نماینده ایران بر مذاکرات هسته‌یی گفت: هیچ نکته بیشتری در این خصوص ندارم که مطرح کنم. مطمئنا در روزهای آینده در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد اما امروز هیچ حرف دیگری در این باره ندارم.
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، دولت آمریکا به عنوان میزبان مقر اصلی سازمان ملل متحد موظف به صدور ویزا برای کادر سیاسی کشورها در این سازمان است؛ با این حال، توماس پیکرینگ نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد می‌گوید که واشنگتن از این قدرت برخوردار است که از صدور ویزای احتمالی برای فرستاده احتمالی ایران خودداری کند، هر چند به گفته او در شرایط فعلی این کار می‌تواند برای دولت باراک اوباما هزینه داشته باشد.
پیکرینگ همچنین اظهار می‌کند: ما در تلاش هستیم که با پرزیدنت روحانی همکاری کنیم. اگر این فرد به او نزدیک باشد، رد درخواست ویزای او می‌تواند برای ما هزینه داشته باشد. همچنین اگر ویزای شخصی که می‌خواهد به عنوان نماینده سازمان ملل به آمریکا سفر کند، صادر نشود موضوع تعهدات ما به سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.
تی آر تی
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn