رکورد مصرف بنزین در ایران شکست

آذوح: مصرف بنزین در ایران برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت این کشور سه رقمی شد.
۱۲فروردین‌ماه جاری مصرف بنزین ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسیده است.
به گزارش خبرگزاری «مهر»، در آستانه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و در بازه زمانی ۲۷ اسفندماه سال گذشته تا ۱۵ فروردین‌ماه سال جاری نزدیک به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور دود شده است.
این مصرف در حالی صورت گرفت که تخصیص سهمیه ویژه بنزین نوروزی منتفی شد و دولت و مجلس برای تعیین قیمت بنزین و گازوئیل آخرین رایزنی‌ها را می‌کنند.
آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نشان می‌دهد که از ۲۷ اسفندماه سال گذشته تاکنون در سه مرحله سفرهای نوروزی به طور متوسط روزانه بین ۸۰ تا ۸۲ میلیون لیتر بنزین در سطح این کشور مصرف شده است.
بر اساس این گزارش، آمارهای رسمی نشان می‌دهند که ۱۲ فروردین‌ماه جاری مصرف بنزین ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر رسیده است که در تاریخ بیش از یک‌صد ساله عرضه بنزین، این میزان مصرف بنزین در طول یک روز یک رکورد تاریخی به شمار می‌رود.
سال گذشته متوسط مصرف روزانه بنزین در ایران حدود ۷۰ میلیون لیتر بوده، اما از ۲۷ اسفندماه تاکنون متوسط مصرف بنزین با جهشی ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتری در روز از مرز ۸۰ میلیون لیتر گذشته است که این میزان مصرف حدود ۲۰ میلیون لیتر بیش از ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت ایران است.
همچنین بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تعطیلات نوروز سال ۹۳ رکورد عرضه و مصرف بنزین در ناوگان هوایی این کشور نیز شکسته شده است.
بیش از ۸۰ درصد از منابع آلوده‌کننده هوا به تردد خودروها و مصرف سوخت توسط آن‌ها مربوط است.
بر این پایه، از ۲۸ اسفندماه سال گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه جاری حدود ۷۰ میلیون لیتر انواع سوخت و بنزین تحویل ناوگان هواپیمایی کشور شده که بالاترین مقدار سوخت تحویلی به هواپیماها در بازه زمانی یاد شده به روزهای ٢٩ اسفند سال گذشته و ٨ فروردین‌ماه جاری بوده است.
این مقدار تحویل سوخت به هواپیماها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ / ۲۲ درصد افزایش داشته است.
در حالی رکورد میزان مصرف بنزین در ایران شکسته شده که طبق برآوردها بیش از ۸۰  درصد از منابع آلوده‌کننده هوا به تردد خودروها و مصرف سوخت توسط آن‌ها مرتبط است.
این موضوع از آن‌جا حایز اهمیت است که بحث کیفیت بنزین در ایران در سال‌های اخیر یکی از جدی‌ترین مباحث زیست‌محیطی در این کشور بوده است.
با شدیدتر شدن تحریم‌ها علیه ایران در چند سال اخیر و کاهش محسوس میزان واردات بنزین، وزارت نفت ایران به تولید بنزین در داخل کشور روی آورد و تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی را به تولید بنزین داخلی اختصاص داد. منتقدان طرح وزارت نفت ایران معتقد بودند بنزین‌های تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل داشتن ترکیباتی مانند بنزن سرطان‌زاست و به انسان آسیب‌های فراوانی وارد می‌کند.
بهمن ماه گذشته سازمان حفاطت محیط زیست از توافق برای حذف بنزین از تولیدات پتروشیمی در ایران برای کاهش بحران آلودگی هوا خبر داد.
وزارت نفت که پیش‌تر از پذیرفتن سرطان‌زا بودن بنزین‌های تولید داخل سر باز می‌زد اما اکنون این وزارتخانه نیز گفته است در راه تولید بنزین استاندارد تلاش خواهد کرد.
رکورد مصرف بنزین در ایران همزمان با اعلام گران‌تر شدن آن در سال جاری شکسته شده است.
از سوی دیگر رکورد مصرف بنزین در ایران همزمان با اعلام گران‌تر شدن فراورده‌های نفتی، از جمله بنزین در سال جاری شکسته شده است.
نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی ۱۰ بهمن‌ماه در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ١٣٩٣ تصویب کردند که قیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی پنج درصد افزایش یابد.
همچنین بنا به تبصره هدفمندی‌ یارانه‌ها به‌طور میانگین قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری افزایش ۳۳ درصدی را نیز تجربه خواهد کرد که این افزایش علاوه بر افزایش پنج درصدی است.
در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با در نظر گرفتن قیمت‌های جدید، پنج درصد نیز به‌عنوان عوارض به افزایش بار مالی خرید هر لیتر فرآورده نفتی افزوده می‌شود.
در سال ۱۳۹۳، بدون احتساب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای (سهمیه‌ای) از ۴۰۰ تومان سال جاری به ۴۲۰ تومان؛ بنزین سوپر نیمه‌یارانه‌ای (سهمیه‌ای) از ۵۰۰ تومان به ۵۲۵ تومان؛ بنزین معمولی آزاد از ۷۰۰ تومان به ۷۳۵ تومان؛ بنزین سوپر آزاد از۸۰۰ تومان به ۸۴۰ تومان؛ گازوئیل نیمه‌یارانه‌ای (سهمیه‌ای) از ۱۵۰ تومان به ۵ / ۱۵۷ تومان؛ گازوئیل آزاد از۳۵۰ تومان به ۵  /  ۳۶۷  تومان خواهد رسید.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در بهمن‌ماه گذشته گفته بود: «شیب تندی در افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی خواهیم داشت
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn