رهبر ایران سیاست‌های کلی سلامت را با تاکید بر طب سنتی ابلاغ کرد

آذوح: آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های این کشور در زمینه بهداشت و درمان را تحت عنوان "سیاست‌های کلی سلامت" ابلاغ و طی آن بر توسعه علوم پزشکی و طب سنتی تاکید کرده است.
بر اساس سیاست های ابلاغ شده از سویب آیت الله خامنه ای، "تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام" از جمله برنامه های ایران در حوزه سلامت است.
ابلاغ سیاست های کلی سلامت که آقای خامنه‌ای پیشتر وعده آن را داده بود، در ۱۸فروردین برابر با ۷ آوریل، روز جهانی بهداشت صورت گرفته است.
رهبر ایران پیش از این هم سیاست های کلی کشور در امور دیگر همچون چشم انداز توسعه ایران تا سال ۱۴۰۴ ابلاغ کرده بود که برخی از سیاستمداران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی از تعلیق اجرای آن در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بارها انتقاد کرده اند.
یکی از بندهای ابلاغیه جدید رهبر ایران "همگانی ساختن بیمه پایه درمان" است که در آن "کاهش سهم مردم از هزینه های درمان" و "ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی" پیش بینی شده است. "تقویت بازار رقابتی برای ارائه خدمات بیمه درمانی" و "وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان‌آور سلامت" از دیگر بخش های سیاست کلی سلامت است.
از بخش های نسبتا مفصل این ابلاغیه "تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران" است که بر اساس آن، "ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی"، "روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی"، "تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی" و "برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین" است.
آیت الله خامنه ای این سیاست ها را مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی که به وظایف‏ و اختیارات‏ رهبر می پردازد، و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn