چهارمین قرارداد توسعه پارس جنوبی هم لغو شد

آذوح: در پی لغو قراردادهای شرکت «توتال» فرانسه، پیمانکاران چینی و شرکت «پتروایران» برای اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، وزیر نفت ایران قرارداد شرکت پتروپارس، چهارمین پیمانکار این طرح را نیز لغو کرد.
هدف از طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد است.
به‌گزارش خبرگزاری مهر، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از کنار گذاشته شدن کامل پتروپارس از توسعه فاز ١١ پارس جنوبی خبر داد و گفت: «هنوز تصمیمی درباره این فاز گرفته نشده و تصمیم درباره فاز ١١ سر فرصت گرفته می‌شود
زنگنه درباره این‌که طبق قرارداد، پتروپارس موظف به توسعه این فاز است، تأکید کرد: «قرارداد بستن هنر نیست، قرارداد باید اجرایی شود
به‌گفته وزیر نفت ایران قرارداد فاز ١١ پارس جنوبی با شرکت پتروپارس قابل اجرا نبود چرا که این شرکت پولی برای توسعه این فاز در اختیار ندارد.
وی همچنین افزود توسعه فاز ١١ پارس جنوبی در حال حاضر در اولویت کاری وزارت نفت نیست.
هدف از طرح توسعه فاز ١١ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد است.
میدان گازی پارس جنوبی، از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی جهان است، که در خلیج فارس و در آب‌های ایران و قطر قرار دارد. این میدان گازی بین ایران و قطر مشترک است و دو کشور از ابتدای برداشت از آن همواره در رقابت برای برتری در بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی بودند.
در دی‌ماه ۱۳۹۲ نشریه اقتصادی «مید» از افزایش ۱۵ برابری برداشت قطر از میدان گازی مشترک با ایران طی ۱۸ سال، خبر داد.
بر اساس این گزارش برداشت قطر از میدان شمالی طی ۱۸ سال گذشته ۱۵ برابر شده است.
برخی منابع میزان برداشت ایران از میدان گازی مشترک با قطر در سال ۲۰۱۲ را یک سوم این کشور یعنی کمتر از ۶۰ میلیارد مترمکعب برآورد کرده‌اند.
ایران در پاییز سال ۱۳۹۱ روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر این میدان برداشت می‌کرد که ۷۰ میلیون مترمکعب کمتر از قطر بوده است.
ایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود ۱۴ سال پیش مذاکرات خود را با شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان آغاز کرد.
شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه در نهایت در سال ۱۳۷۹ تفاهم نامه‌ای امضا کردند، اما بعد با افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و بالارفتن هزینه اجرای این پروژه مشترک گازی، پیشنهاد ۱۰ تا ۱۱ میلیارد دلاری فرانسوی‌ها رد شد و شرکت توتال از این پروژه کنار گذاشته شد.
در سال ۱۳۸۸ قراردادی حدود پنج میلیارد دلار با شرکتسی‌ان‌پی‌سیچین بسته شد، اما این شرکت چینی نیز از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ کاری را در پارس جنوبی از پیش نبرد و در نهایت در پائیز سال ۱۳۹۲ از این طرح کنار کشید.
پس از آن شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی را با پیمانکاران مختلف داخلی برای توسعه این میدان گازی آغاز کرد و تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم تأسیسات دریایی و پتروایران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا شد.
سپس شرکت ملی نفت ایران قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را از شرکت پتروایران پس گرفت و شهریورماه گذشته به شرکت پتروپارس واگذار کرد که این قرارداد نیز لغو شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn