چهارمین کارت زرد مجلس به دولت روحانی

آذوح: نمایندگان مجلس ایران چهارمین کارت زرد دولت حسن روحانی را به علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دادند.
علی‌اصغر فانی در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۲، از سوی حسن روحانی، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.
علی‌اصغر فانی در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۲، از سوی حسن روحانی، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد
به‌گزارش منابع خبری ایران، مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه ۳۱ فروردین‌ماه به بررسی سئوال‌های امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد و مهرداد بذرپاش، نماینده تهران در مورد آن‌چه «سیاسی بودن انتصابات مدیران آموزش و پرورش بدون منطق کارشناسی و شایسته‌سالاری و به‌کارگیری افرادی در سنین بازنشستگی» عنوان شد، پرداخت.
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دفاع از خود گفت از زمانی که نمایندگان اعتراضاتشان را به انتصابات مطرح کردند انتصابات کاهش یافته و همچنین مدیران بازنشسته‌ای که به‌کار گرفته شده‌اند به علت جو سیاسی دولت قبل استعفا داده‌اند و زمان استعفای آن‌ها فرا نرسیده بود.
فانی همچنین خطاب به نمایندگان معترض به انتصابات سیاسی در وزارت آموزش و پرورش گفت: «آیا خود شما سیاسی نیستید؟»
نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم قانع نشده و با ۷۱ رأی موافق ۱۱۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در مجلس به وی کارت زرد دادند.
بر پایه آئین‌نامه داخلی مجلس پس از سه کارت زرد به یک وزیر، استیضاح وی به جریان می‌افتد.
پس از رأی عدم‌ اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی ابتدا به‌ عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و سپس در ۲۷ مهرماه ۱۳۹۲، از سوی حسن روحانی، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.
علی‌اصغر فانی معاون آموزش و پرورش در دولت محمد خاتمی و همچنین رئیس ستاد فرهنگیان میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ایران سال ۱۳۸۸ نیز بوده است.
تاکنون علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم و تحقیقات و علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از مجلس کارت زرد گرفته بودند.
در ماه‌های اخیر اعتراضات بسیاری از طرف طیف موسوم به اصولگرایان و همچنین فراکسیون ‌پایداری به دولت حسن روحانی انجام شده.
از این میان وزارت ارشاد و وزارت علوم هدف بسیاری از این انتقادات بوده‌اند.
حسین مظفر، معاون نظارت مجلس ایران روز ۱۸ اسفندماه، آماری از عملکرد نظارتی مجلس بر دستگاه اجرایی را اعلام کرد که بر این اساس دولت حسن روحانی در فاصله هفتم آذر تا ششم اسفندماه، هزار و ۲۱۳ تذکر دریافت کرده بود.
از این میان ۱۹۶ تذکر مستقیماً رئیس جمهوری را خطاب قرار داده است. در این گزارش وزیر راه و شهرسازی با ۱۴۱ و وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۱۲۰ تذکر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع تذکرهای دولت از آغاز به کار دولت به دوهزار و ۶۴۲ تذکر رسیده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn