کشمکش‌ تازه ایران و آمریکا در سازمان ملل

آذوح: ایران انتقادهای آمریکا درباره عضویت این کشور در کمیته سازمان‌های غیردولتی (ان.جی.اوها) را «اتهامات بی‌پایه و اساس» خواند.
به گزارش رویترز، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه سوم اردیبهشت‌ماه (23 آوریل) گفته بود: «عدم مخالفت با نامزدی ایران، کشوری که مقام‌های آن به‌طور منظم به حبس مدافعان حقوق بشر، شکنجه، آزار و نقض رویه‌های حقوقی می‌پردازند، نتیجه‌ آزاردهنده انتخابات امروز بوده است».
در همین ارتباط، حمید بابایی، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه (24 آوریل) انتقادهای آمریکا را به شدت رد کرد و گفت: «ایران قاطعانه اتهام‌های بی‌پایه و اساس موجود در بیانیه پاور درباره وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در جمهوری اسلامی ایران را رد می‌کند و این ادعاها را غیرسازنده و بازدارنده، و نیز علیه روحیه همکاری بین دولت‌های عضو می‌داند». وی افزود که هزاران ان.جی.او در ایران فعالانه در حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوق بشر، حقوق زنان، محیط زیست و غیره به پیگیری اهداف خود می‌پردازند.
این خبر درحالی منتشر می‌شود که شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک) اعلام کرده عضویت جمهوری اسلامی ایران را در کمیته سازمان‌های غیر دولتی سازمان ملل را به تصویب رسانده است.
ایران به عضویت کمیته‌ای انتخاب شده است که درباره به‌رسمیت‌شناختن ان.جی.اوها (سازمان‌های غیردولتی) از سوی سازمان ملل تصمیم‌گیری می‌کند.
در همین رابطه، گروه «دیده‌بان سازمان ملل» در ژنو که بر فعالیت‌های سازمان ملل نظارت می‌کند، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای خشم خود را نسبت به انتخاب ایران در این کمیته ابراز کرد.
انتقادهای آمریکا از ایران در حالی صورت می‌گیرد که عدم صدور روادید برای سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل، حمید ابوطالبی، پیشتر به تنش‌های میان این دو کشور در ارتباط با فعالیت‌های ایران در این سازمان دامن زده بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn