دیدار وزرای خارجه ایران و اتریش درباره حقوق بشر و مسأله هسته‌ای

آذوح: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران یکشنبه هفتم اردیبهشت، با سباستین کورتس، وزیر امور خارجه اتریش، درباره مسائل هسته‌ای و حقوق‌ بشر دیدار و گفت‌وگو کرد.
گفته می‌شود این دیدار زمینه‌ساز سفر رئیس‌جمهوری اتریش به تهران است.
پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از ظریف گزارش داد که فعالیت‌های نظامی ایران به هیچ وجه، موضوع مذاکرات هسته‌ای نبوده و نخواهد بود.
وی گفته در صورتی که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی بماند، دیگر نمی‌توان ادعا کرد که موشک ایران حامل سلاح هسته‌ای است.
همچنین محمد جواد ظریف گفت: «در زمینه موضوعات حقوق بشری نیز همواره با اتریش صحبت داشته‌ایم. دیدگاه‌های متفاوتی داریم
به نوشته خبرگزاری کار ایران، ایلنا، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که در موضوع حقوق بشر گفت‌وگو وجود داشته، تاکید کرد: «ما در این باره، دیدگاه‌های متفاوتی داشتیم و از گفت‌وگو در این باره و رسیدن به تفاهم استقبال می‌کنیم
وزیر امور خارجه اتریش نیز در این‌باره یادآور شد که ایران و اتریش در مقاطع دشوار روابط دو کشور، کانال‌های گفت‌وگو را باز نگه داشته‌اند، تا وین نگرانی خود را درباره حقوق بشر عنوان کند. او ادامه داد که نمی‌خواهم حالت گارد و تهاجمی بگیرم، بلکه می‌خواهم نقطه نظرات خود را بیان کنم.
سباستین کورتس تأکید کرد: «امروز هم مثلا در زمینه حقوق بشر و هسته‌ای گفت‌وگو‌های انجام دادیم
به نوشته ایلنا وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما می‌خواهیم نقطه نظرات خود را در مورد حقوق بشر و احترام به انسان اعلام کنیم. ما مخالف اعدام هستیم و بنابراین خواستار رفع اعدام در همه کشورها هستیم
وزیر امور خارجه ایران و اتریش با اشاره به حضور ۳۰ هزار ایرانی مقیم اتریش و بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی در آن کشور روابط دو کشور را فرای دولت‌ها دانسته است.
ظریف در این دیدار از میزبانی اتریش در مذاکرات گروه ۵+۱ با ایران تشکر کرد و وزیر امور خارجه اتریش نیز با ابراز امیدواری از این مذاکرات، آن را نقطه پایان تحریم‌ها دانست.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn