Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

صالحی: توقف داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصدی دلیل اقتصادی داشت

آذوح: علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی، با اشاره به توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم در ايران گفته است که پذيرش اين مسئله «داوطلبانه» و «نتيجه‌ای است که از نظر اقتصادی به آن رسيده‌ايم».
به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، آقای صالحی، يکشنبه ۱۵ دی، با تاکيد بر «حق غنی‌سازی اورانيوم» توسط ايران با «هر شيوه، حجم و سطحی» گفته که «اگر داوطلبانه پذيرفته‌ايم بيش از ۵ درصد غنی نکنيم نتيجه‌ای است که از منظر اقتصادی به آن رسيده‌ايم و الان هم که ۲۰ درصد را تعليق می‌کنيم داوطلبانه است
رئيس سازمان انرژی اتمی در توضيح بيشتری افزوده که «ما از اول قصد غنی‌سازی ۲۰ درصد را نداشتيم» و اعلام کرده ايران در حال حاضر «برای چهار تا پنج سال سال سوخت ۲۰ درصد مورد نياز راکتور تهران» را در اختيار دارد.
نمايندگان ايران در مذاکرات با گروه ۱+۵ که به سرپرستی محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه فعاليت می‌کنند، در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ و پس از چند روز گفت‌وگوهای فشرده با نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، پذيرفتند تا به مدت شش ماه، بخش‌هايی از برنامه اتمی ايران از جمله غنی‌سازی بيشتر از ۵ درصد اورانيوم متوقف شود.
تعليق شش ماهه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم در داخل ايران با مخالفت گروهی از نيروهای تندرو از جمله در مجلس شورای اسلامی مواجه شد اما برخی از مقام‌های ارشد از جمله علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، گفتند که با توجه به توليد ميزان لازم اورانيوم برای رآکتور تحقيقاتی تهران، ايران در حال حاضر نيازی به اورانيوم ۲۰ درصدی ندارد.
آمريکا و اسرائيل و متحدان آنها در جامعه جهانی، نگران استفاده جمهوری اسلامی از اورانيوم با غلظت بالا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای در پوشش يک برنامه صلح‌آميز اتمی هستند. موضوعی که از سوی مقام‌های مسئول در ایران رد شده است.
مقام‌های ايران در عين حال تاکيد کرده‌اند که در صورت تخلف طرف مقابل از توافق‌نامه ژنو، از آمادگی و توان افزايش سطح غنی‌سازی اورانيوم برخوردارند.
از جمله، نمايندگان مجلس طرحی را تصويب کرده‌اند که دولت را موظف به غنی‌سازی اورانيوم با غلظت ۶۰ درصد برای «سوخت رآکتورهای هسته‌ای در پيشرانه‌های کشتی‌های و زيردريايی‌ها» می‌کند.
دولت ايران اعلام کرده در صورت تصويب نهايی اين طرح، خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.
علی‌اکبر صالحی در سخنان روز يکشنبه خود با بيان اينکه «الان قصد ورود به اين مسئله را ندارم» در عين حال گفته که «ما به هر تصميمی که مراجع قانونی‌ کنونی کشور اتخاذ می‌کنند تمکين می‌کنيم
رئيس سازمان انرژی اتمی همچنين از توقف کار نيروگاه بوشهر در چند هفته آينده خبر داده و دليل اين مسئله را «سوخت‌گيری مجدد» اين نيروگاه که به گفته او «اولين» سوخت‌گيری نيروگاه اتمی بوشهر بعد از يک سال يا هفت هزار ساعت کار خواهد بود، عنوان کرده است.
آقای صالحی همچنين گفته که بازديد بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از معدن اورانيوم گچين بندرعباس در فاصله ژانويه تا فوريه انجام خواهد شد «اما هنوز تاريخ قطعی آن مشخص نشده است
بازرسی از برخی تأسيسات و معادن اتمی ايران، بخشی از توافق ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پس از توافق‌نامه ژنو و با هدف «اطمينان‌سازی» از برنامه هسته‌ای خود است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn