نامه به «یاهو»: به محدودیت کاربران در ایران پایان دهید

آذوح: ۹سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت سازمان مدافع حقوق بشر و آزادی اینترنت در نامه‌ای به شرکت «یاهو»، از آن خواستند تا به محدودیت‌های کاربران برای استفاده از خدمات این شرکت در داخل ایران پایان دهد.
به‌گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امضا‌کنندگان این نامه از شرکت یاهو خواستند تا توانایی کاربران جدید ایرانی برای ثبت‌نام در خدمات پست الکترونیک یاهو را از سر بگیرد و اجازه پیاده کردن نرم‌افزار «مسنجر» رایانه‌های شخصی را به آن‌ها بدهد.
در این نامه، خدمات پست الکترونیک یاهو «محبوب‌ترین سرویس اینترنتی در ایران» عنوان شده که ۶۳ درصد کاربران این کشور از آن استفاده می‌کنند.
در سپتامبر ۲۰۱۳ شرکت یاهو شرایط ثبت پست الکترونیک خود برای کاربران جدید را تغییر داد و از کاربران جدید خواست تا برای حساب‌های تازه خود یک شماره تلفن ارائه کنند.
پیش‌شماره‌های تلفن چندین کشور تحت تحریم توسط آمریکا، شامل ایران، یا در فهرست نیستند یا در ثبت‌نام‌های جدید مورد قبول قرار نمی‌گیرند. در نتیجه، ثبت‌نام‌کنندگان جدید این کشورها از دسترسی به خدمات پست الکترونیک محروم شده‌اند.
در این نامه همچنین آمده است، شرکت یاهو اجازه نمی‌دهد تا کاربران در کشورهای تحریم‌شده، از جمله ایران، نرم‌افزار «یاهو مسنجر» را که یک سرویس تماس تلفنی و ویدیویی آنلاین است، پیاده کنند.
امضاکنندگان نامه به شرکت یاهو: ۶۳ درصد کاربران ایران از خدمات پست الکترونیکی یاهو استفاده می‌کنند.
امضاکنندگان نامه به شرکت یاهو: ۶۳ درصد کاربران ایران از خدمات پست الکترونیکی یاهو استفاده می‌کنند
امضاکنندگان نامه این مورد را تناقض مستقیم با روح اعلامیه وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ ۳۰ ماه مه ۲۰۱۳ دانسته‌اند که به‌گفته آنان به‌صراحت از نقش بخش خصوصی در محافظت از آزادی بیان اینترنتی در ایران حمایت می‌کند و صدور فن‌آوری اطلاعات، شامل خدمات تجاری و نرم‌افزارهای مورد نیاز «برای تبادل ارتباطات شخصی بر روی اینترنت، از جمله پیام‌های فوری، چت و ای‌میل، شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌ها، مرورگری وب، و وبلاگ نویسی» در ایران را مجاز اعلام می‌کند.
این نامه که در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۳ برای مریسا مایر، رئیس شرکت یاهو، ارسال و روز جمعه دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) علنی شد، از سوی گروه‌ها و سازمان‌هایی چون دیده‌بان حقوق بشر، بنیاد مرزهای الکترونیک، اکسس، انستیتوی فن‌آوری بازِ بنیاد نیو آمریکن، شورای ملی ایرانیان و آمریکاییان، پایا، اصل ۱۹، اتحاد برای ایران و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امضا شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn