احتمال صدور حکم متهمان بازداشتگاه کهریزک تا شش ماه دیگر

آذوح: محمد اصلانی، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک، گفت: «با توجه به آغاز مطالعه پرونده توسط قضات دیوان به احتمال زیاد احکام متهمان این پرونده تا پایان نیمه نخست امسال صادر می‌شود
محمد اصلانی، وکیل حسن زارع‌ دهنوی، مشهور به قاضی حداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا گفت: «هر سه قاضی شعبه باید پرونده را مطالعه و نظر خود را اعلام کنند که با توجه به حجم زیاد پرونده، مطالعه آن قدری زمان می‌برد
سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، حسن زارع دهنوی، معاون سابق امنیتی دادستانی تهران و علی‌اکبر حیدری‌فر، دادیاری که دستور انتقال تعدادی از معترضان انتخاباتی در سال ۱۳۸۸ را به بازداشتگاه کهریزک داده بود، سه متهم این پرونده هستند.
نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده بازداشتگاه کهریزک روز سه‌شنبه هشتم اسفند سال ۱۳۹۱در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.
هیأت قضایی این پرونده که شامل پنج قاضی به ریاست قاضی مدیر خراسانی بودند، در نهایت پس از گذشت ۱۱جلسه ابتدای خرداد سال ۱۳۹۲ پایان دادرسی را اعلام کردند.
بعد از حدود یک ماه از اعلام پایان دادرسی، ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۲شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، احکام متهمان این پرونده را صادر کرد.
غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه همان موقع اعلام کرد تا زمانی که احکام متهمان قطعی نشود، نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.
اما خبرگزاری‌ها گزارش دادند که دادگاه کیفری سه متهم پرونده را در رابطه با اتهام بازداشت غیرقانونی به انفصال دایم از خدمات قضائی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده و سعید مرتضوی متهم ردیف اول پرونده به اتهام گزارش خلاف واقع به ۲۰۰هزار تومان جریمه نقدی نیز محکوم شده است.
این در حالی است که وی در مورد اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی، از بازداشت‌شدگانی که در کهریزک کشته شد، با نظر اکثریت قضات بی‌گناه شناخته شد.
در نهایت پس از گذشت ۲۰ روز، پرونده با اعتراض هر سه متهم این پرونده و دو نفر از شاکیان به احکام دادگاه، برای رسیدگی در مرجع تجدید نظر به شعبه ۹دیوان عالی کشور فرستاده شد.
اکنون نزدیک به ۹ ماه از ارسال پرونده قضات کهریزک به دیوان عالی کشور می گذرد و این پرونده از جمله پرونده‌هایی است که در سال ۱۳۹۲ به سرانجام نرسید.
در بازداشتگاه کهریزک دست‌کم سه نفر از معترضان به نتیجه انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ایران، به‌ نام‌های امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی کشته شدند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn