Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تعیین شرط ایران برای سفر استراو و هیئت بریتانیایی

آذوح: حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس ایران گفت که برای سفر جک استراو و هیئت پارلمانی بریتانیا به ایران شروطی تعیین شده است.
به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سبحانی‌نیا با بیان این‌که طبق برنامه از پیش تعیین شده جک استراو و هیئت پارلمانی به ایران سفر می‌کنند، گفت: “به این هیئت تأکید شده که باید در چارچوب برنامه‌ای که ایران تعیین کرده سفر خود را انجام دهند و طبیعتا برنامه خارج از آن و هرگونه ارتباطاتی مغایر با این توافق است.”
عضو هیئت رئیسه مجلس ایران به سفر اخیر هیئت پارلمانی اروپا اشاره کرد و آن را تجربه خوبی ندانست.
    حسین سبحانی‌نیا از سفر اخیر هیئت پارلمانی اروپا به ایران و دیدار این هیئت با نسرین ستوده و جعفر پناهی به‌عنوان تجربه‌ای منفی یاد کرد
وی افزود: “با توجه به این تجربه بنا شد که از این به بعد هیئت‌های پارلمانی که به ایران سفر می‌کنند در چارچوب برنامه تعیین شده حرکت کرده و خارج از آن برنامه‌ای نداشته باشند.”
هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر خود با نسرین ستوده و جعفر پناهی، برندگان جایزه حقوق بشری ساخاروف دیدار کردند و همین دیدار با جنجال‌هایی در ایران روبه‌رو شد.
این در حالی است که اعضای هیئت پارلمانی اروپا گفته بودند دیدار آن‌ها از ایران با توافق مقام‌های ایرانی بدون هیچ پیش‌شرطی بوده است.
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه امروز ۱۶ دی‌ماه این سخن را رد کرد و گفت: “آن‌ها برای پوشاندن اقدام ناروای خودشان چنین حرفی را زده‌اند.”
وی با بیان این‌که “آن‌ها باید پاسخگوی این کار غیرمعقول،‌ غیرمتداول و غیرمؤدبانه‌شان نسبت به جمهوری اسلامی باشند”، تأکید کرد: “قاطعانه می‌گویم در جمهوری اسلامی هیچ نهادی چه در مجلس، وزارت خارجه، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه با درخواستی روبه‌رو نبوده که بخواهد بررسی کنند و هیچ نهادی اجازه ملاقات با ستوده و پناهی را به هیئت پارلمانی اروپا نداده بود.”
قرار است هیئت پارلمانی بریتانیا از دوشنبه ۱۶ تا جمعه ۲۰ دی‌ماه (شش تا ۱۰ ژانویه ۲۰۱۴) از تهران دیدن کند.
    محمدجواد لاریجانی: هیچ نهادی اجازه ملاقات با ستوده و پناهی را به هیئت پارلمانی اروپا نداده بود
جک استراو ریاست این هیئت چهار نفره را که مرکب از نمایندگان احزاب مختلف پارلمان بریتانیاست، برعهده خواهد داشت. این سفر به دعوت گروه دوستی ایران و بریتانیا در مجلس ایران انجام می‌گیرد.
پیش از این، مرتضی بانک، مشاور رئیس‌جمهور جدید ایران، حسن روحانی از احتمال حضور جک استراو در مراسم تحلیف روحانی خبر داده بود اما چنین سفری صورت نگرفت.
این هیئت در حالی به تهران سفر می‌کند که روابط ایران و بریتانیا در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از حمله دو سال پیش به سفارت بریتانیا در تهران به تیرگی گرایید و این کشور ضمن بستن سفارت خود در ایران دیپلمات‌های ایرانی را نیز از بریتانیا اخراج کرد.
با روی کار آمدن حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، در پی دیداری که در ماه سپتامبر میان محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ، وزیران امور خارجه ایران و بریتانیا در نیویورک انجام شد دو طرف تصمیم گرفتند روابط دو کشور را بهبود بخشند.
سپس وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و بریتانیا توافق کردند که از روز ۱۶ مهرماه سال جاری در سطح “کاردار غیرمقیم” با یکدیگر روابط داشته باشند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn