ایران از اختلافات ۱۳گانه در آغاز دور چهارم مذاکرات جامع اتمی خبر داد

آذوح: چهارمین دور مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، در میانه خوشبینی محتاطانه دو طرف، در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شده است.
آغاز نگارش متن توافق اتمی که بر اساس توافق ژنو با هدف حل و فصل نهایی پرونده ایران است، موضوع مذاکرات است.
عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران و از مذاکره کنندگان ارشد اتمی گفته است که در مذاکرات روز جلسه عمومی چهارشنبه صبح دیدگاه‌های مربوط به چارچوب کلان توافق احتمالی بیان می‌شود و بعد از آن در جلسات دوجانبه بین آقای ظریف و خانم اشتون درباره جزییات بحث می‌شود.
آقای عراقچی به ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران گفته برای توافق نهایی "اختلافات ۱۳گانه وجود دارد، برای برخی راه‌حل پیشنهاد شده و برای برخی یا گزینه کم است یا هنوز پیدا نشده است."
معاون وزارت خارجه ایران گفته چهارشنبه نگارش متن را آغاز می‌کنیم و این یعنی توافق باید در حین نگارش متن به دست بیاید.
    "اختلافات ۱۳گانه وجود دارد، برای برخی راه‌حل پیشنهاد شده و برای برخی یا گزینه کم است یا هنوز پیدا نشده است"
عباس عراقچی
ایسنا می گوید که برخی از اعضای گروه ۱+۵ از جمله آمریکا از توافق نهایی با نام "برنامه اقدام جامع" (Comprehensive Plan of Action) یاد می کنند. نام توافق ژنو که پاییز سال گذشته به دست آمد و بر اساس آن مذاکرات جامع در حال برگزاری است، "برنامه اقدام مشترک" است.
یک شب پیش از آغاز دور چهارم مذاکرات آقای شریف و خانم اشتون در یک شام کاری به میزبانی دفتر نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل در وین شرکت کردند که طرف ایرانی درباره صحبت های رد و بدل شده در آن ابراز خوشبینی کرده است.
کشورهای غربی خوشبینی محدودی نسبت به مذاکرات از خود نشان داده اند و نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته تا نگرانی های کشورش رفع نشود، توافق به دست نمی آید.
ایران از احتمال مذاکره دوجانبه با آمریکا در جریان دور چهارم مذاکرات جامع اتمی خبر داده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn