ادامه‌یابی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵

آذوح: نشست محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه، ۲۵ اردیبهشت با هدف تدوین پیش‌نویس متن مشترک توافق جامع در وین پایان یافت. طبق گزارشها در این میان قرار است گفت‌وگو میان ایران و شش قدرت جهانی ادامه یابد.
پیش‌نویس یادشده با هدف رفع گام‌به‌گام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در برابر توقف فعالیت‌های اتمی مورد مناقشه با غرب تهیه می‌شود.
بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها مذاکرات به دلیل «طولانی شدن بحث‌های کارشناسی» و نیاز به «رایزنی‌های داخلی»، به صبح پنج‌شنبه موکول شده بود.
عباس عراقچی، مذاکره‌کننده اتمی ارشد ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از وجود «اختلافات ۱۳گانه» خبر داده است. وی در مورد این نقاط اختلاف افزوده است: «برای برخی راه‌حل پیشنهاد شده و برای برخی یا گزینه کم است یا هنوز پیدا نشده است
در این میان هانس بلیکس، مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ای با «شبکه دو» تلویزیون جمهوری اسلامی در مورد حق غنی‌سازی گفت: «به نظر من تفاسیر حقوقی در این مورد به جایی نمی‌رسد، اما غنی‌سازی در سطوح پایین از نظر من مشکلی ندارد، مذاکرات در این زمینه دشوار است
نشست نخست چهارمین دور از مذاکرات دو جانبه نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ صبح چهارشنبه با جلسه اشتون و ظریف در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز شد.
مدت زمان اجرای توافق جامع، یکی از بحث‌هایی بوده که در روز نخست دور جدید مذاکرات هسته‌ای، دو طرف بر آن تمرکز داشتند.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، ضمن «سازنده» دانستن روند گفت‌وگوها به خبرنگاران گفت: «مذاکرات بسیار دشوار است، زیرا مباحث فنی آن را پیچیده کرده است
تا به حال سه دور گفت‌وگو میان ایران و غرب برگزار شده و دور چهارم در وین دستیابی به توافق جامع و رفع اختلاف نهایی را مد نظر دارد.
قرار است چهارمین دور گفت‌وگوهای ایران و نمایندگان شش قدرت جهانی (آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه همراه با آلمان) برای توافق هسته‌ای تا روز جمعه، ۲۷ اردیبهشت ادامه داشته باشد .
گفت‌وگوهای دو طرف طی یک دهه گذشته در حالی ادامه می‌یابد که اقتصاد ایران از تحریم‌های بین‌المللی بر سر پرونده‌ هسته‌ای دچار آسیب‌های جدی شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn