کانون مدافعان حقوق بشر: ۷۵ بازداشت سیاسی و ۴۶ اعدام در یک‌ماه‌

آذوح: کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش ماهانه خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، نوشته حدود ۷۵نفر در اردیبهشت‌ماه امسال به دلایل سیاسی و عقیدتی بازداشت شدند.
در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، از تعداد ۴۶اعدام در ماه اردیبهشت نام برده شده
از این تعداد ۹فعال مدنی، ۲۴فعال کارگری، ۴درویش گنابادی، ۱۴فعال مذهبی اهل سنت، ۵نوکیش مسیحی، ۱۴شهروند اهوازی در میان بازداشت‌شدگان هستند.
همچنین این سازمان مردم نهاد در گزارش خود با اشاره به اعطای جایزه گوانگجو ۲۰۱۴کره به «مادران خاوران»، آن را پاداشی برای سال‌ها استقامت مادران، همسران و فرزندان اعدام‌شدگان دهه ۶۰دانسته است.
این نهاد حقوق بشری با تبریک اعطای این جایزه به مادران خاوران، بار دیگر بر ضرورت کشف حقیقت و دادرسی عادلانه تأکید کرده است.
آن‌ها در گزارش ماهانه خود درباره این جایزه نوشته‌اند: «دستگیری‌ها و ارعاب حکومتی هرگز خللی در اراده خانواده‌ها برای تجمع وارد نساخت و در این گردهمایی‌ها مادران که فرزندان‌شان را از دست داده بودند، نقش به سزایی داشتند. آنان سال‌های متمادی داستان دردناک جوانانی که در راه عقاید خود کشته شده بودند را برای همه بازگو می‌کردند
ریاست کانون مدافعان حقوق بشر بر عهده شیرین عبادی است
کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است، به طور ماهانه گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران صادر می‌کند.
آنها با تأکید بر امر دادرسی عادلانه برای زندانیان و لزوم توجه به اعتراض زندانیان سیاسی و عقیدتی در خصوص نقض این امر در رسیدگی به پرونده‌های‌شان، از مقام‌های مسئول حکومتی می‌خواهد تا به خواسته مادران، همسران و فرزندان افرادی که در دهه شصت در دادگاه‌های چند دقیقه‌ای بدون وکیل، محاکمه و سپس اعدام شده‌اند، رسیدگی کنند.
در این گزارش کانون که به امضای شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل رسیده، از تعداد ۴۶نفر اعدام در ماه اردیبهشت نام برده شده.
گزارش اخیر کانون مدافعان حقوق بشر به دو زبان فارسی و انگلیسی و در سه بخش “حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی”، “حقوق اقتصادی و اجتماعی” و “میراث فرهنگی و محیط زیست”، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.
وضعیت آزادی بیان و مطبوعات
گزارش کانون مدافعان با اشاره به وضعیت فرهنگی ایران می‌افزاید که کتاب‌های «حق‌الناس» نوشته محسن کدیور، «زنان فراموش شده» نوشته منصور کوشان، «ما یک سر و گردن از تفنگ‌ها بلندتریم»، نوشته شاهرخ تندروصالح، «کودتا» نوشته یرواند آبراهیمان با ترجمه ناصر زرافشان از نشر «نگاه»، و «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟» نوشته دارن عاصم اوغلو و جیمز رابینسون با ترجمه حسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور،«هیس» نوشته محمدرضا کاتب، سه نمایشنامه از غلامحسین ساعدی، برخی کتاب‌های علی اشرف درویشیان، رمان «ببر سفید» با ترجمه مژده دقیقی، «گاماسیاب ماهی ندارد» سومین رمان حامد اسماعلیون از نشر «ثالث» از نمایشگاه کتاب تهران جمع شدند.
کانون مدافعان در ادامه گزارش اردیبهشت‌ماه خود درباره آزادی رسانه و نشریات از توقیف روزنامه‌های قانون و ابتکار توسط قوه قضائیه نام می‌برد. همچنین به گفته کانون مدافعان حقوق بشر وب‌سایت «دانا» و وب‌سایت «قانون‌آنلاین» نیز به حکم دادستان تهران فیلتر شدند.
متن کامل گزارش کانون مدافعان حقوق بشر از وضعیت حقوق بشر در ایران بر روی ‌وب‌سایت این کانون قرار دارد که در آن به وضعیت اقتصادی، میراث فرهنگی و محیط زیست نیز اشاره شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn