فرمانده پیشین سپاه پاسداران و از «مدافعان حرم» در سوریه کشته شد

آذوح: عبدالله اسکندری، از فرماندهان پیشین نیروی زمینی سپاه پاسداران در درگیری‌های سوریه کشته شد.
رجانیوز، پایگاه خبری نزدیک به جریان محافظه‌کار «پایداری» گزارش داد، عبدالله اسکندری همراه با چند تن از «رزمندگان مقاومت اسلامی» توسط نیروهای مخالف حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کشته شد.
گروه «رزمندگان مقاومت سوریه»، اواخر فروردین‌ماه گذشته در پی اعلام خبر کشته‌شدن هشت تن از اعضایش به عنوان شاخه رسمی «حزب‌الله لبنان» اعلام موجودیت کرد. این اولین‌بار پس از آغاز بحران سوریه بود که حزب‌الله لبنان به طور رسمی نقش و دخالت خود در جنگ داخلی سوریه را تأیید کرد.
رهبر و مقام‌های ایران بارها به طور رسمی حمایت خود را از حزب‌الله لبنان اعلام کرده‌اند.
بر اساس گزارش‌های برخی از رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران در ایران، وی حدود هفته اول خرداد جان باخته است.
برخی منابع خبری نزدیک به حکومت نوشته‌اند که سردار عبدالله اسکندری از ماه پیش به عنوان «نیروی مدافع حرم» در سوریه حضور داشت. این منابع از مرگ وی به عنوان «شهادت» یاد کرده‌اند. جسد وی هنوز به ایران نرسیده است.
وی تا سال ۱۳۹۲ مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس بود.
«مدافعان حرم» چه کسانی هستند؟
منابع خبری نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی ایران بارها اخبار و تصاویری مبنی بر کشته‌شدن برخی از اعضای گروه‌های شیعه و نظامی ‌هم‌چون سپاه پاسداران، سپاه بدر عراق وابسته به مجلس اعلا و حزب‌الله لبنان را در «دفاع از حرم» زینب کبری، از زنان مقدس شیعیان منتشر کرده‌اند.
مقبره زینب کبری در هفت کیلومتر شهر قدیم دمشق و نزدیک به فرودگاه این شهر است.
نیروهایی که خود را «مدافعان حرم» معرفی کرده‌اند، در ایران با انتشار فرم ثبت‌نام، از داوطلبان جنگ در سوریه دعوت کرده‌‌ بودند.
همچنین تعدادی از مداحان مذهبی و چهره‌های معروف سیاسی مانند محمود کریمی، مداح نزدیک به بیت رهبری و علیرضا پناهیان، حامی سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و نایب رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار، تشکل سیاسی نزدیک به مصباح یزدی، در اجتماع این نیروها به اجرای نوحه و سخنرانی‌ پرداخته‌اند.
در آماری که سایت مدافعون، یکی از سایت‌های منتسب به این جریان منتشر کرده، ۳۱۰۷ داوطلب برای جنگ در سوریه ثبت‌نام کرده‌اند.
در تصاویری که در ۳۰ آبان ۱۳۹۲ از مراسم خاکسپاری محمد حسن خلیلی ملقب به رسول، یکی از نیروهای «مدافع حرم» منتشر شده، قاسم سلیمانی دشتکی، فرمانده سپاه قدس (واحد برون مرزی سپاه پاسداران) در میان جمعیت عزدار دیده می‌شود.
چندی پیش از آن و در ۱۴ آبان همان سال نیز، پایگاه خبری مشرق نیوز، نزدیک به جریان‌های محافظه‌کاران حکومتی، عکس دیگری از این فرمانده و سرلشکر سپاه قدس انتشار داد که گمانه‌ها را درباره دخالت و نقش وی در جنگ داخلی سوریه تقویت کرد.
در این عکس قاسم سلیمانی در حالی نشان داده می‌شود که محمد جمالی، از دیگر نیروهای کشته‌شده «مدافع حرم» را در شهر کرمان در قبر می‌گذارد.
قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در مراسم خاک‌سپاری یکی از اعضای کشته شده سپاه
محمد جمالی که او هم از سرداران سپاه پاسدارن معرفی شده، در سوریه توسط نیروهای مخالف بشار اسد جان باخت.
در عین حال بیش از یک هفته پیش روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داد که ایران مهاجران افغانی مقیم این کشور را در ازای دریافت پول و اعطای اقامت، به جنگ شورشیان سوریه اعزام می‌کند.
این در حالی است که خبرگزاری «تسنیم»، منتسب به سپاه پاسداران، در آذرماه ۱۳۹۲ از کشته‌شدن ۱۰ مهاجر افغان «مدافع حرم» در سوریه و خاکسپاری آن‌ها در قم، تهران، اصفهان و مشهد داده بود.
اما مقامات رسمی حکومت ایران، هرگونه دخالت مستقیم نظامی در سوریه را تکذیب کرده‌اند.
از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون، به جز عبدالله اسکندری، دستکم حدود  ۶۰ نفر از اعضای  کشته‌شده سپاه‌ پاسداران در این درگیری‌ها، طی مراسم رسمی و یا تشریفات نظامی در ایران به خاک سپرده شدند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn