هکرهای ایران با استفاده از فیسبوک در آمریکا جاسوسی می کردند

آذوح: یک شرکت اطلاعاتی فضای مجازی روز پنجشنبه 29 مه 2014 اعلام کرد، در یک برنامه سه ساله جاسوسی در فضای مجازی، هکرهای ایرانی با استفاده از حسابهای غیرواقعی و شبکه های خبررسانی جعلی، به جاسوسی در مورد رهبران نظامی و سیاسی آمریکا، اسرائیل، و دیگر کشورهای جهان می پرداختند.
شرکت "آیسایت پارتنر"، که این عملیات را کشف کرد، گفت که هکرها یک ژنرال نیروی دریایی ، نمایندگان مجلس و سفیران آمریکا، اعضای لابی آمریکا-اسراییل، پرسنلی از بریتانیا، پادشاهی سعودی، سوریه، عراق و افغانستان را هدف قرار داده بودند.
این شرکت حاضر نشد تا نام این افراد و یا مدارک دزدیده شده را فاش کند، اما گفت که هکرها به دنبال یافتن مجوزها برای دسترسی به شبکه های حکومتی و تجاری، و آلوده کردن این ماشینها با نرم افزاهای بدخیم بودند.
تیفانی جونز، معاون مدیر عامل شرکت "آیسایت" به خبرگزاری رویترز گفت: "اگر این عملیات برای مدت طولانی تری ادامه پیدا می کرد، آنها می توانستند موفق شوند." این شرکت خصوصی در شهر دالاس ایالت تکزاس آمریکا مستقر است، و خدماتی در زمینه تهدیدهای فضای مجازی ارائه می دهد.
"آیسایت" عملیاتی به نام "خبرگزار" را رصد کرد، زیرا هکرهای ایرانی با خلق 6 "شخصیت" که ظاهرا برای یک خبرگزاری جعلی به نام "نیوز اُن ایر.اُرگ" کار می کردند، اخبار خبرگزاریهای اسوشیتدپرس، بی بی سی، رویترز و دیگر رسانه را مورد استفاده قرار می داد. "آیسایت" گفت که هکرها 8 شخصیت دیگر هم که ظاهرا برای کارفرمایان دفاعی و سازمانهای دیگر کار می کردند را بوجود آورده بودند.
به گفته "آیسایت" هکرها برای این 14 شخصیت حسابهای فیسبوکی و دیگر سایتهای اجتماعی باز کرده، و با افراد غیرواقعی این حسابها را پر رفت و آمد کرده، و سپس سعی در برقراری ارتباط با افراد مورد نظرشان داشتند.
"آیسایت" گفت که این افراد از سال 2011 این عملیات را راه انداخته بودند، و خاطر نشان کرد که این بزرگترین عملیات جاسوسی فضای مجازی از طریق "شبکه های اجتماعی" بوده که تا کنون کشف شده است.
برای آنکه ظاهر خود را موجه جلوه دهند، این افراد ابتدا سعی در برقراری ارتباط با دوستان، همکلاسی ها، و خویشاوندان هدفهای خود در شبکه های اجتماعی فیسبوک، گوگل، یوتیوب، لینکداین، و تویتر می کردند.
به گفته "آیسایت" این افراد برای جلب اعتماد، ابتدا به ارسال اخبار و مقالات از سایت "نیوز اُن ایر.اُرگ" می پرداختند. سپس لینکهایی را می فرستاندن که کامپیوتر را آلوده می کرد، بعد آنها را به سایت هایی هدایت می کردند که رمز ورودشان به شبکه ها را می گرفت.
هکرها از این طریق موفق شده بودند با 2000 فرد و شرکت تماس بگیرند، و گفته می شود که قرار بوده صدها نفر از این طریق هدف قرار بگیرند.
جونز گفت: "این عملیات بی سروصدا بود. آرام و تدریجی بود. آنها می خواستند دزدانه عمل کنند. آنها می خواستند که از زیر رادار عبور کنند."
"آیسایت" گفت که بعضی از افراد و سایتهای اجتماعی را از این موضوع مطلع کرده اند. همچنین سازمان اف بی آی آمریکا و مقامات خارجی هم در جریان این موضوع قرار گرفته اند.
جی نانکراوو، سخنگوی فیسبوک گفت که این شرکت گروه هکر را بعد از تحقیق در مورد درخواستهای دوستی مشکوک در این وبسایت شناسایی کرده است.
نانکراوو گفت: "ما تمام پروفایلهای مربوط به سازمان "نیوز اُن ایر.اُرگ" را حذف کرده ایم، و از این طریق سیستم خود را پالایش نموده ایم."
به گزارش رویترز، لینکداین هم مشغول بررسی و تحقیق در مورد این گزارش است. شرکت تویتر حاضر به اظهار نظر در این باره نشد، و شرکت گوگل هم برای اظهار نظر در دسترس نبود.
العربیه
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn