آمریکا شرکت چینی را به دلیل نقض تحریم‌ ایران به دادگاه کشاند

آذوح: دادگاه فدرال آمریکا شرکت شاندانگ شینران الکترونیک چین را به دلیل فروش دوربین‌های دید در شب به ایران و نقض تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی به تبانی و نقض قانون متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بر اساس کیفرخواستی که روز چهارشنبه، هفتم خردادماه، در این دادگاه بررسی شده شرکت چینی در نیمه سال ۲۰۱۱ یک قرارداد به مبلغ حدود ۵۰ هزار یورو با یک شرکت در تهران برای فروش ۱۵ دوربین مادون قرمز (دید در شب) امضا کرده و دوربین‌ها را به ایران فرستاده است.
مقامات این شرکت چینی همچنین برچسب «تحت کنترل صادرات آمریکا» بر روی دوربین‌ها را با برچسب «ساخت چین» عوض کرده‌اند تا چنین وانمود شود که این دوربین‌ها در چین ساخته شده است.
این در حالی است که چانگخی شی، مدیر بخش فروش این شرکت، در سند قرارداد خرید دوربین‌ها از آمریکا اعلام کرده بود که مقصد نهایی این تجهیزات خود کشور چین خواهد بود.
بر اساس کیفرخواست، این شرکت چینی مجوز مورد نیاز از «اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا» برای صادرات دوربین‌ها به ایران را نداشته است.
آمریکا دو مقام مسئول در این شرکت را به توطئه و نقض تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی متهم کرده است.
آمریکا در سال ۲۰۰۸ نیز یک زن ایرانی مقیم این کشور را به دلیل «دسیسه» برای فروش ۳۵۰۰ دوربین دید در شب ساخت آمریکا به ایران محاکمه کرد.
خانم شهرزاد میرقلی‌خان در سال ۲۰۰۷ بازداشت و بعد از تحمل پنج سال زندان آزاد شد.
در همان زمان دادگاه آمریکا محمود سیف، همسر خانم میرقلی‌خان، را نیز به دست داشتن در این دسیسه متهم کرده و اعلام کرد که وی «به ایران متواری شده است».
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn