آژانس بين‌المللی انرژی: صادرات نفت ايران اندکی افزايش يافته است

آذوح: آژانس بين‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه، اول بهمن، منتشر شد اعلام کرد که توليد و صادرات نفت ايران طی ماه گذشته ميلادی افزايش يافت.
آژانس که به کشورهای صنعتی وارد کننده نفت مشاوره می‌دهد، در گزارش خود افزوده است که يک ماه بعد از توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی، صادرات نفت ايران در ماه دسامبر اندکی افزايش يافت.
خبرگزاری بلومبرگ بر اساس اين گزارش می‌نويسد که ايران در ماه گذشته ميلادی روزانه یک ميليون و ۱۵۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته که نسبت به فروش ۱.۱ ميليون بشکه‌ای نفت ايران در ماه نوامبر افزايش نشان می‌دهد.
بر اساس ارزيابی اين نهاد بين‌المللی، متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ايران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل آن ۴۵۰ هزار بشکه کاهش يافته و به رقم يک ميليون و ۷۰ هزار بشکه در روز رسيده است.
ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۲.۲ ميليون بشکه صادرات نفت داشت.
آمارهای گزارش ماه نوامبر آژانس بين‌المللی انرژی که ۱۱ دسامبر منتشر شد نيز نشان می‌داد که صادرات نفت ايران در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر افزايش يافته است.
در کنار گزارش آژانس بين‌المللی انرژی، سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» نيز در گزارش ماهانه خود که ۲۶ دی‌ماه منتشر شد، می‌گويد که توليد نفت ايران از ماه اکتبر ماهانه رو به افزايش نهاده و از دو ميليون و ۶۷۹ هزار بشکه به دو ميليون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسيده است.
توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی که ۲۴ نوامبر حاصل شد و از روز دوشنبه، ۲۰  ژانويه، به اجرا گذاشته شد، مقداری از بار تحريم‌ها عليه ايران را سبک‌تر کرده است، از جمله تحريم پوشش بيمه نفتکش‌های حامل نفت ايران توسط اتحاديه اروپا لغو شده است.
اتحاديه اروپا همچنين تحريم‌های مربوط به صادرات محصولات پتروشيمی ايران را لغو کرده است، موضوعی که بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران نيز روز سه شنبه با اشاره به آن گفت که صادرات محصولات پتروشيمی ايران به اروپا از سر گرفته می‌شود.
بر اساس گزارش گمرک ايران، صادرات محصولات پتروشيمی که بيش از يک چهارم کل صادرات غير نفتی ايران را تشکيل می دهد در سال گذشته نسبت به سال ۹۰، تا ۳۳ درصد کاهش يافت و اين کاهش در نه ماهه سال جاری نيز نسبت به سال گذشته تا حدودی ادامه داشته است.
آژانس بين‌المللی انرژی در تازه‌ترين گزارش خود پيش‌بينی کرده است که صادرات نفت ايران با کاهش تحريم‌های غرب «مقدار اندکی» افزايش يابد.
آمريکا با لغو برخی تحريم‌ها عليه ايران در ۲۰ ژانويه، اعلام کرد که فشار بر کشورهای وارد کننده نفت برای کاهش هرچه بيشتر خريد نفت ايران برای شش ماه آتی متوقف خواهد شد و آمريکا می خواهد که صادرات نفت ايران در «سطح کنونی» ادامه يابد.
اما گزارشی که اخيرا رويترز منتشر کرد و چند منبع روسی نيز ۲۶ دی ماه در گفت‌وگو با روزنامه کومرسانت آن را تاييد کردند، حاکی است که روسيه برای تحويل روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ايران مذاکره می کند. ارزش ماهانه اين مقدار از نفت حدود ۱.۵ ميليارد دلار است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn