تماس تلفنی وزیر خارجه بریتانیا با ظریف در آستانه مذاکرات ژنو۲

آذوح: ویلیام هیگ و محمدجواد ظریف وزرای خارجه بریتانیا و ایران شهریور ماه امسال در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار کرده بودند
ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که در آستانه برگزاری نشست ژنو۲ بر سر مسائل سوریه، با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود تماس تلفنی داشته است.
آقای هیگ در حساب توییتر خود خبر داده است که در این تماس دو طرف درباره مسائل سوریه و اجرای توافق اتمی ژنو که از یک روز پیش از این آغاز شده، گفت و گو کرده اند.
وزیر امور خارجه بریتانیا به جزئیات بیشتری از این گفت‌و‌گو اشاره ای نکرده و رسانه های ایران هم اطلاعات بیشتری دربار آن منتشر نکرده‌اند.
وزیر خارجه بریتانیا نوشته که او و آقای ظریف بر ادامه بهبود گام به گام روابط دو کشور توافق دارند.
ویلیام هیگ و محمدجواد ظریف وزرای خارجه بریتانیا و ایران شهریور ماه امسال در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار کرده بودند. در جریان این دیدار دو کشور بعد از نزدیک به دو سال کاهش روابط به پایین ترین سطح قبل از قطع کامل، با تبادل کاردار غیرمقیم، دست به آغاز بهبود روابط سیاسی زدند.
به نوشته آقای هیگ، در این تماس تلفنی بر اهمیت آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ با هدف دستیابی به یک توافق جامع درباره برنامه اتمی ایران تاکید شده است.
چرا دعوت از ایران پس گرفته شد؟
خبر لغو دعوت از ایران شامگاه دوشنبه سی ام دی انتشار یافت و سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که دعوت اولیه با این اعتقاد صورت گرفته بود که ایرانیان از نتیجه اجلاس ژنو١ که در سال ٢٠١٢ برگزار شد حمایت می‌کنند. وی افزود که اجلاس ژنو٢ برای پیگیری نتیجه اجلاس قبلی برگزار می‌شود.
بان کی مون گفته بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به او گفته که ایران درک می کند که مبنای مذاکرات ژنو۲، اجرای کامل توافق های صورت گرفته در ژنو۱ است. اما آقای ظریف می گوید که به صراحت به آقای بان گفته که هیچ شرطی را برای شرکت در کنفرانس ژنو۲ نمی‌پذیرد.
آقای هیگ در راس هیاتی از نمایندگان بریتانیا عازم مذاکرات ژنو۲ در سوئیس شده است و گفته از زمان مذاکرات ژنو۱ تاکنون ۱۰۰ هزار سوری کشته شده اند.
دو روز پیش از این، سازمان ملل از ایران به عنوان یکی از مهمترین حامیان حکومت بشار اسد برای حضور در نشست سوریه دعوت کرد اما به فاصله یک روز بعد این دعوت را پس گرفت.
روز گذشته، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرده بود که به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران از قبول نتیجه اجلاس ژنو ١ شامل لزوم برقراری یک دولت انتقالی برای حل بحران سوریه بدون حضور بشار اسد (رئیس جمهور فعلی) خودداری کرده، آقای بان دعوت قبلی خود از ایران را پس می‌گیرد.
مقام های ایرانی و وزیر خارجه روسیه از اقدام دبیرکل سازمان ملل متحد در پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس حل بحران سوریه در ژنو ابراز تاسف کرده‌اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که کشورش هیچگاه متقاضی شرکت در نشست ژنو۲ نبوده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn