Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

«طرح احتمالی آمریکا در صورت شکست مذاکرات: استفاده از مخربترین بمب غیراتمی»

آذوح: سایت پولتیکو می نویسد که اگر گفتگوهای اتمی با ناکامی روبرو شود، ايالات متحده می تواند طرح دیگری را بکار گيرد و آن  استفاده از موثرترين و مخرب ترين بمب غير اتمی جهان است.
پوليتيکو روز چهارشنبه، سوم تير ماه در مقاله مشروحی ابراز عقيده کرده که تلاش های ديپلماتيک رييس جمهوری آمريکا هنوز هم می تواند به شکست بيانجامد.
پوليتيکو می گويد: روز سه شنبه، درست يک هفته مانده به پايان مهلت گفتگوهای هسته ای در سی ام ژوئن - ۱۰ تيرماه – رهبر جمهوری اسلامی ايران تازه ترين بيانيه از مجموعه متعددی از سخنان سرسختانه خود را ايراد کرد و طی آن شرايط تازه ای را به ميان آورد مبنی براينکه لغو تحريمها همه بايد يکجا و فوری صورت گيرد.
[آقای خامنه‌ای، روز سه‌شنبه دوم تير در جمع مديران ارشد نظام جمهوری اسلامی گفت لغو تحريم‌ها نبايد به اجرای تعهدات ايران منوط شود، نگويند شما تعهدات را انجام دهيد، بعد آژانس گواهی دهد تا تحريم‌ها لغو شود. ما اين مسئله را مطلقاً قبول نداريم]. شرايطی که اوباما به گفته پوليتيکو هرگز نخواهد پذيرفت.
جان کری وزير خارجه آمريکا هم هفته گذشته هشدار داد که ايالات متحده برای کناره گيری از گفتگوها آمادگی دارد و حتا اگر توافق حاصل شود، داستان تمام نشده است.
پوليتيکو اضافه کرده که مقام های ايرانی ممکن است مفاد توافق را زيرپا بگذارند و پنهانی به توليد سلاح هسته ای بپردازند. از همين روست که طی يک سال گذشته، دست کم سه بار، بمب افکن بی ۲ نامرئی (استيلث) از پايگاه هوايی ميسوری به سوی منطقه آزمايش موشکی «سندز» در ايالت نيومکزيکو در غرب آمريکا پرواز کرده است. برای اين ماموريت، بمب افکن دو ميليارد دلاری، با بزرگترين و موثرترين بمب غيراتمی جهان مجهز شده بود، بمبی که بيش از ۶ متر طول و ۱۵ تن وزن دارد. به هنگام فرود آمدن اين بمب از ارتفاع بيش از شش هزار متری، با سرعتی بالای سرعت صوت و برخورد به زمين، پيش از انفجار، به درون هدف نفوذ می کند و سپس با قدرتی ويرانگر منفجر می شود.
اين پروازها در واقع آزمايشی برای حمله احتمالی به ايران بوده اند که اگر ديپلماسی موفق به جلوگيری از تلاش جمهوری اسلامی برای توليد بمب اتمی نشد، باراک اوباما و يا جانشين او ممکن است از گزينه نظامی و اين بمب سنگرشکن استفاده کنند.
طی يک سال گذشته، دست کم سه بار، بمب افکن بی ۲ نامرئی (استيلث) از پايگاه هوايی ميسوری به سوی منطقه آزمايش موشکی «سندز» در ايالت نيومکزيکو در غرب آمريکا پرواز کرده است. برای اين ماموريت، بمب افکن دو ميليارد دلاری، با بزرگترين و موثرترين بمب غيراتمی جهان مجهز شده بود، بمبی که بيش از ۶ متر طول و ۱۵ تن وزن دارد.
از جليل روشندل استاد علوم سياسی و امينت جهانی در دانشگاه کارولينای شمالی می پرسيم که پس از تلاش های خستگی ناپذير و طولانی برای حل ديپلماتيک مساله هسته ای ايران، احتمال شکست اين تلاشها و استفاده از گزينه نظامی تا چه حد است؟
آقای روشندل می گويد: «احتمال شکست [ديپلماسی] هميشه وجود دارد، بخاطر اين که جوابهايی هم که از تهران می آيد، کم و بيش نوسان دارد؛ مثلا آخرين حرفهايی که آقای خامنه ای مطرح می کند. از اين طرف هم مساله اين است که آمريکا هم ضمن ارايه پيشنهادهايی به ايران، در عين حال آخرين اهرم های فشار هم در کنار آن بکار می برد، برای اين که ماهيت مذاکرات از روز اول چنين بوده. يعنی طرفين هيچ وقت قبول نکرده اند که در يک پله ای [توافق بکنند]، بگويند که تا اينجا توافق کرديم، حالا بپردازيم به پله دوم، پله سوم... يعنی [امتيازی] بدهند و امتيازی بگيرند
پوليتيکو اضافه می کند: به طرح « بی » در مورد ايران بيانديشيد. شکست ديپلماسی ممکن است آمريکا را سرانجام به استفاده از اين جنگ افزار وادار سازد که اکنون پس از سالها آزمايش و بهينه سازی در طرح آن آماده بهره برداری شده است. همه چيز را موکول کردند به آخرين لحظه و حال آن آخرين لحظه در حال فرا رسيدن است و چند روزی بيشتر به آن نمانده. حال اگر خوش بين باشيم و تصور کنيم که يکی – دو روز هم [گفتگوها] ادامه داشته باشد، در نهايت چه خواهد شد که بعدار آن وقت اضافی هم توافق نهايی بدست نيآيد؟».
اين تحليل گر ايرانی اضافه می کند که: « آنچه پوليتيکو مطرح کرده، يادآور اين است که احتمال نظامی همچنان سرجای خود باقيست و با چه نوع بمبی، عير اتمی البته. می شود اين قضيه را از طريق نظامی خاتمه داد؛ بنابراين وقتی که ابزار نظامی و اسباب ديپلماسی موجود است، طرفين سعی می کنن که از طريق ديپلماتيک به نتيجه برسند، اما اگر [به نتيجه] نرسيدند، آن طرفی که به نتيجه مطلوب نرسيده، ابزار را در دست دارد و آن بمباران است».
نشريه پوليتيکو پس از شرحی در باره توان بی نظير اين بمب ۱۵ تنی در نفوذ به هدف های مهم نهفته در اعماق زمين، گفته است که در آغاز پژوهش برای ساخت آن، نگاهها متوجه کشورهايی مانند روسيه، عراق و کره شمالی بود ولی در سالهای اخير با کمک تيمی از تحليل گران اطلاعات نظامی، زمين شناسان و مهندسان، توجه اصلی بر ايران و بطور مشخص، تاسيسات غنی سازی فردو که در بيش از ۷۵ متری عمق زمين ساخته شده است.    
نامه رویس به اوباما
روز چهارشنبه، اد رويس رييس جمهوريخواه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا، با انتشار بياينه ای نسبت به گزارش های مربوط به استفاده از تاسيسات فردو برای توليد ايزوتوپ در چارچوب توافق هسته ای واکنش نشان داد و آن را «امتيازهای روز به روز» رييس جمهوری آمريکا ناميده است.
آقای رويس در اين بيانيه گفته است: « در مقطعی ما خواستار برچيدن اين تاسيسات پچنهان شده در درون کوه بوديم و اکنون در آستانه پذيرش فعاليت های تکنولوژيک آن هستيم که در اندک زمانی می تواند به توليد سوخت بمب [اتمی] تبديل شود
رييس جمهوريخواه کميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريکا اضافه کرده که: «امتيازهای مکرر، تنها مواضع رهبر [جمهوری اسلامی ايران] برای کسب امتيازهای بيشتر را سخت تر خواهد کرد، همچنان که روز گذشته، شرايط تازه ای را عنوان کرد. از اينرو با توجه به مسير گفتگوها، دشوار بنظر می رسد که دولت آمريکا بتواند توافق معنادار و پايداری به کنگره ارايه دهد».
سناتور باب کورکر رييس کميته روابط خارجی سنای آمريکا نيز در گفتگويی با شبکه ام اس ان بی سی روز چهارشنبه، بارديگر نسبت به ماهيت قابل پذيرش توافق احتمالی اتمی با ايران تاکيد کرد.
با نزديکتر شدن تاريخ مهلت گفتگوها در دهم تيرماه، تب سياسی در پيکر مهمترين مرکز سياست گذاری بالاتر خواهد رفت.  
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn