Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

طهماسب مظاهری: چینی‌ها پول را می‌گیرند و پس نمی‌دهند

آذوح: وزیر اسبق امور اقتصاد و دارایی می‌گوید که دارایی‌های بلوکه شده ایران بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار است. او تصریح می‌کند پول‌های بلوکه شده ایران در چین جزو این دارایی محسوب نمی‌شوند چون "شرایط‌ اش بدتر از بلوکه شدن" است.
طهماسب مظاهری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی، به خبرگزاری تسنیم گفته آمار دارایی‌های بلوکه شده ایران در اختیار بانک مرکزی است. به گفته او هر کس غیر از بانک مرکزی هر عددی بدهد، تخمین شخصی است و مبنایی غیر از حدس و گمان ندارد.
در رسانه‌های ایران آمارهای مختلفی در مورد میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران بر اثر تحریم‌های بین‌المللی مطرح شده است. با وجود اینکه رئیس بانک مرکزی این دارای‌ها را ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرده برخی مقامات دیگر این میزان را ۱۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.
مظاهری با بیان اینکه حدس می‌زند که در حدود ٢٠ تا ٢٥ میلیارد دلار از درآمد ایران در بانک‌های خاریج بلوکه شده ‌گفت: «البته دارایی‌های ما در چین به عنوان دارایی‌های بلوکه شده منظور نمی‌شود
به گفته این مقام سابق بر اساس قرارداد دولت محمود احمدی‌نژاد با دولت چین بخشی از دارایی‌های ایران در اختیار دولت این کشور است.
او با اشاره به اینکه این دارای‌ها شرایطی بدتر از بلوکه شدن را دارند، تصریح کرد: «غربی‌ها بلوکه می‌کنند و اعلام می‌کنند که بلوک کردیم. وقتی هم که توافق کردند آزاد می‌کنند. چینی‌های بی‌انصاف پول را می‌گیرند و پس نمی‌دهند
مظاهری مدعی است چینی‌ها بعد از توافق هم حاضر نیستند دارایی‌های ایران را پس بدهند.
وزیر اسبق اقتصاد افزود: «حداکثر اینکه یک مقدار جنس بنجل به قیمت بسیار گران می‌دهند آنهم با شرط و شروط از جمله شرط حق حساب و کمیسیون به دلال‌های خودشان
اختلاف نظر در مورد دارایی‌های بلوکه شده
در واکنشی دیگر غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «آنچه من در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه روز گذشته تهران بیان کردم، مجموع ذخایر خارجی اعم از طلا و ارز است که ایران در اختیار دارد
او روز جمعه ۲۷ تیر (۱۷ ژوئیه) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران از ۱۳۰ میلیارد دلار دارایی خارجی ایران خبر داده بود.
برخی رسانه‌ها این سخنان را در تضاد با گفته‌های رئیس بانک مرکزی ایران ارزیابی کردند که دارایی‌های بلوکه شده این کشور را ۲۹ میلیارد دلار اعلام کرده بود.
این نماینده مجلس می‌گوید: «بخشی از ذخایر به عنوان وثیقه برای فاینانس چین قرار گرفته که حدود ۲۲ میلیارد یورو است و قرار است براساس آن پروژه‌هایی در ایران اجرا شود
او همچنین تصریح کرد که بخشی از ذخایر هم به شکل طلا توسط آفریقای جنوبی به ایران تحویل داده می‌شود و بخش دیگری از این منابع متعلق به صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و دولت و وزارت نفت است.
مصباحی‌مقدم با بیان اینکه سخنانش با اظهارات رئيس بانک مرکزی تناقضی ندارد گفت: «من هم می‌خواستم گزارش کلی بدهم که ذخایر خارجی در شرایط خوبی قرار دارد چه آن مقداری که بلوکه است و چه آن بخشی که نیست.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn