اوباما: تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهم کرد

آذوح: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، شب گذشته چهارشنبه ۹ بهمن‌ماه (۲۹ ژانویه) در پنجمین سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور اعلام کرد که تحریم‌های جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد.
به‌گزارش رویترز، اوباما در سخنرانی خود بار دیگر گفت که چرا در حین مذاکرات هسته‌ای با ایران با تحریم‌های بیشتر علیه این کشور مخالفت کرده است. او تأکید کرد که باز هم تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: “اگر کنگره طرح تحریم جدیدی [علیه ایران] برای من ارسال کند؛ طرحی که روند مذاکرات را مورد تهدید قرار دهد، من این طرح را وتو خواهم کرد.”
وی تأکید کرد که آمریکا برای تأمین امنیت ملی‌ خود باید این فرصت را به دیپلماسی بدهد.
    اوباما: در مذاکرات هسته‌ای هر قرارداد بلند مدتی که به‌دست می‌آید باید با اقدام قابل تضمین همراه باشد
به‌گفته اوباما، اگر رهبران ایران این فرصت را غنیمت نشمردند وی نخستین کسی خواهد بود که خواستار تحریم‌های بیشتر می‌شود.
وی افزود در چنین شرایطی آماده‌ است تا تمامی گزینه‌ها را در مورد ایران به کار گیرد تا اطمینان حاصل شود که این کشور سلاح هسته‌ای نمی‌سازد.
اوباما در همین حال گفت اگر ایران این فرصت را غنیمت شمرد می‌تواند “گامی مهم برای پیوستن به جامعه جهانی بردارد” و آمریکا نیز یکی از چالش‌های اصلی امنیتی خود را بدون خطر جنگ حل می‌کند.
باراک اوباما در تشریح توافق هسته‌ای با ایران گفت: “ایران فرآیند نابودی ذخایر اورانیوم با درصد غنای بالا را آغاز کرده و دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته نصب نمی‌کند. بازرسی‌های هسته‌ای مداوم به‌شکل روزمره در راستای تأیید این موضوع یاری می‌رساند تا معلوم گردد که ایران در حال ساخت بمب نیست.”
رئیس‌جمهور آمریکا ضمن دشوار خواندن مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت آمریکا با هم‌پیمانان خود وارد مذاکراتی شده‌ است تا هدف مشترک “جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای” را محقق سازد.
اوباما: آمریکا برای تأمین امنیت ملی‌ خود باید این فرصت را به دیپلماسی بدهد.
وی تأکید کرد که در این مذاکرات هر قرارداد بلند مدتی که به‌دست می‌آید باید با اقدام قابل تضمین همراه باشد تا آمریکا و جامعه جهانی را متقاعد کند که ایران بمب هسته‌ای نمی‌سازد.
اوباما با اشاره به دوران جنگ سرد با اتحاد شوروی سابق، گفت اگر در آن زمان جان اف. کندی و رونالد ریگان توانستند با شوروی مذاکره کنند آمریکای کنونی نیز می‌تواند با “دشمنانی که قدرت کمتری دارند” مذاکره کند.
در ماه‌های اخیر بارها برخی از نمایندگان کنگره آمریکا خواهان تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند اما هر بار کاخ سفید با آن مخالفت کرده است.
اکنون نیز شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در پی ارائه لایحه‌ای هستند تا از طریق آن ‌به نگرانی‌ها در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران پایان دهند. این لایحه بدون اشاره به تشدید تحریم‌ها از کشورهای قدرتمند می‌خواهد تا در گفت‌وگوهای خود با ایران شرایط دشوارتری را در نظر بگیرند.
در پی به اجرا در آمدن توافق هسته‌ای اخیر با ایران، آمریکا برخی از تحریم‌های خود علیه این کشور را لغو کرد.
پس از خروج نام شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش ایران از فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، حذف ۱۴ شرکت پتروشیمی و پلیمری ایران از فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا نیز آغاز شد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn