وزیر امور خارجه آلمان: ماه اکتبر در ایران خواهم بود

آذوح: فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان اعلام کرده که ماه اکتبر به ایران سفر خواهد کرد. او گفته نگرانی‌های اسرائیل و برخی کشورهای عربی را می‌فهمد اما اطمینان داده که توافق اتمی با ایران باعث امنیت بیشتر منطقه خواهد شد.
فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، ماه اکتبر به ایران سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان، اشتاین مایر روز دوشنبه (۲۴ اوت / دوم شهریور) در مراسم افتتاح یک سمینار سیاسی در برلین اعلام کرد: «من ماه اکتبر در ایران خواهم بود
اشتاین‌مایر که عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان است، دومین مقام بلندپایه سیاسی این کشور است که پس از توافق اتمی میان ایران و کشورهای پنج به علاوه یک به ایران سفر می‌کند. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و جانشین صدراعظم آلمان ، ماه گذشته به ایران رفت.
اشتاین مایر گفته هدفش از سفر به ایران این است که می‌خواهد شخصا در آنجا حضور داشته باشد و از نزدیک موقعیت ایران را پس از توافق اتمی بررسی کند.
اشتاین مایر همچنین گفته ترس‌ها و نگرانی‌های اسرائیل و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس را می‌فهمد و آنها را جدی می‌گیرد. وی اما تصریح کرده که توافق اتمی با ایران امنیت منطقه خاورمیانه را نه کمتر بلکه بیشتر می‌کند زیرا به گفته او این توافق امکان دسترسی ایران به بمب اتمی را طولانی و قابل بررسی و آزمایش کرده است.
وزیر امور خارجه آلمان همچنین اظهار داشته که توافق اتمی راه را برای سایر گفت‌وگوها باز کرده است. وی به برقراری رابطه مستقیم بین ایران و آمریکا اشاره کرده که نتیجه همین توافق بوده است.
زمان دقیق سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران هنوز اعلام نشده است. وی در ماه اکتبر به عربستان سعودی و اردن نیز سفر خواهد کرد.
    [ ]
    سفر معاون صدراعظم آلمان به اصفهان و خرید سوغاتی
    زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد انرژی آلمان روز دوشنبه (۲۰ ژوئیه/ ۲۹ تیر) با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیدار و گفتگو کرد. دو طرف بر بازسازی روابط اقتصادی تاکید کردند. در این دیدار مدیران چند شرکت بزرگ خودروسازی، تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی، پزشکی، حمل ونقل و اتاق بازرگانی به تشریح زمینه‌های همکاری دو کشور پرداختند.
از زمان حصول توافق اتمی بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان در ۱۴ ژوئیه کشورهای غربی سعی می‌کنند روابط دیپلماتیک‌شان را با ایران گسترش دهند. توافق اتمی این امید را ایجاد کرده که برای سایر چالش‌های منطقه خاورمیانه نیز راه حلی پیدا شود.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، پس از وزیر اقتصاد آلمان دومین مقام بلندپایه و اولین وزیر امور خارجه اروپایی بود که پس از توافق اتمی به ایران رفت. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز در هفته جاری به منظور بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران به ایران سفر کرد.
از زمانی که یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سبزها به ایران سفر کرد ۱۲ سال می‌گذرد. پس از او گیدو وستروله، وزیر امورخارجه آلمان از حزب دمکرات‌های آزاد در جریان یک سفر غیر رسمی در سال ۱۳۸۹برای آزادی دو خبرنگار آلمانی که در ایران زندانی بودند به ایران رفت.
سفر وستروله که در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و یک سال پس از اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران صورت گرفت، با انتقادات زیادی روبرو شد.
هرچند او در جریان این سفر با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی دیدار کرد اما هیچگونه صحبت دیپلماتیک و رسمی بین آنان رد و بدل نشد. این سفر تنها چند ساعت بیشتر طول نکشید و وستروله پس از دیدار با احمدی‌نژاد که از کیش به تهران آمده بود ایران را همراه با دو خبرنگار آلمانی که چهار ماه در ایران زندانی بودند ترک کرد.
روابط تجاری میان ایران و آلمان به قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد. تا سال ۱۳۵۷ و وقوع انقلاب اسلامی در ایران، شرکت‌های آلمانی تقریبا در تمامی پروژه‌های صنعتی این کشور مشارکت داشتند. از جمله بزرگترین این پروژه‌ها ساخت خط آهن سراسری ایران بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn