Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تاکید دوباره مصباح یزدی بر برابرنبودن شیعه و سنی

آذوح: آیت‌الله مصباح یزدی با انتقاد از کسانی که انسجام و امنیت کشور را در گرو وحدت ملی ایرانی‌ها می‌دانند، بار دیگر بر محوریت اسلام تاکید کرد. او همزمان گفت که باید میان شیعه و سنی فرق گذاشته شود.
آیت‌الله مصباح یزدی رئیس "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی" و یکی از استادان بانفوذ حوزه علمیه روز یکشنبه (۶ سپتامبر/ ۱۵ شهریور) در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه امام حسین و جمعی از سربازان عضو هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، جنگ ایران و عراق را از همه جنگ‌های پس از انقلاب‌ها متفاوت دانست، زیرا به گفته او این جنگ "مقدس" بود.
مصباح سپس به دیدگاه کسانی در جامعه و حکومت حمله کرد که نگران وحدت مل،ی ایرانیان هستند و به گفته او: «تقید به پیش رفتن اسم اسلامی ندارند و می‌گویند که اختلافات قومی یک آتش زیر خاکستر است و باید کاری کنیم که اصل وحدت ملی ایرانی در کشور حفظ شود»
مصباح این افراد را کسانی توصیف کرد که: «می‌گویند عرق ایرانی بودن را تقویت کنیم تا کشور از هم نپاشد و این در ظاهر حرف منطقی‌ای هم به نظر می‌رسد اما امام راحل در زمانی حرف از جمهوری اسلامی زد که همین مسائل هم مطرح بود
"شیعه و سنی برابر نیستند"
تاکید مصباح در این سخنرانی این بود که نظام حکومتی ایران و انسجام جامعه همچنان باید بر مولفه‌های دینی و مذهبی بچرخد. با این همه او حتی این فکر را نادرست خواند که شیعه و سنی در ایران باید با هم برابر باشند.
این اولین بار نیست که مصباح یزدی بر عدم تساوی شهروند شیعه و سنی در ایران تاکید دارد. او سال گذشته نیز در یک سخنرانی اهل سنت را در ردیف پیروان "دین ناحق" قرار داد و گفت: «باید کتاب‌های شیعه در بین اهل تسنن ترویج یابد تا کسانی که تعصب کمتری دارند، زودتر به دین حق دست پیدا کنند
تاکید مصباح به عنوان "معلم اخلاق حوزه علمیه" و "مفسر برجسته قرآن" پیوسته این بوده است که «مسلمانان به طور یکسان از نعمت دین بهره‌مند نیستند
از نگاه منتقدان، همین درک و دریافت‌های رایج در حکومت سبب شده که اقلیت سنی در ایران با تبعیضات و محرومیت‌هایی روبرو باشد و حتی در شهر بزرگی مانند تهران اجازه ساخت مسجدی مخصوص به خود را نیابد. غیبت سنی‌های ایران در رده‌های بالای حکومتی و حتی کم‌شماربودن آنها در مدیریت‌های کلان مناطق سنی‌نشین را هم به همین درک و دریافت‌های مسلط نسبت می‌دهند.
"رشد و پیشرفت بیشتر با ۱۵۰ میلیون جمعیت"
مصباح سپس با پیشرفته‌ دانستن ایران در زمینه‌های علمی و فنی و اقتصادی با استناد به حرف‌های آیت‌الله خامنه‌ای نوید داد که رسیدن جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون نفر زمینه "رشد و پیشرفت" باز هم بیشتر کشور را فراهم می‌کند: «رشد مادی حتی در ایران قابل مقایسه نیست و پیشرفت علمی، اقتصادی و سیاسی و وضع بین‌المللی‌ای که ایران دارد اگر با همین شیب ملایم پیش رود، با جمعیت ۱۵۰ میلیونی به کجا می‌رسد؟ رهبر معظم انقلاب در اینجا افزودند که کشوری با این رشد و ابعاد، رشد معنوی نیز داشته باشد، ببینید به کجا می‌رسد
کارشناسان ایران کنونی با جمعیت ۷۵ میلیون‌نفری‌اش را به سبب وضعیت زیست‌محیطی، بیکاری و فقر در شرایطی بحرانی یا نسبتا بحرانی ارزیابی می‌کنند که برای سال‌های آینده چشم‌اندازهای بازهم تیره‌تری را در پیش خواهد داشت. از نظر این کارشناسان ایران در مرحله فعلی بیش از افزایش کمی جمعیت نیازمند ارتقای کیفی جمعیت کنونی است.
با این همه، رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد از سیاست‌های تنظیم خانواده در دهه‌های دوم و سوم پس از انقلاب دستور کنارگذاشتن آنها را صادر کرده و در حال حاضر همه تبلیغات و اقدامات در کشور در راستای سوق جمعیت به زاد و ولد بیشتر در جریان است.
مصباح یزدی تلاش دولت ایران برای بهبود رابطه با آمریکا را هم به باد انتقاد گرفت و اظهارات مقام‌های دولتی در این باره را نادرست خواند که بهبود رابطه با ایالات متحده می‌تواند تنش و اختلاف در مناسبات ایران با کشورهای منطقه را نیز کاهش دهد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn