عراقچی: قسط اول دارایی آزادشده ایران واریز شد

آذوح: عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران از واریز قسط اول دارایی‌های آزادشده ایران به دنبال توافق ژنو خبر داده است. این مبلغی است که در پی پلمب بخشی از تجهیزات هسته‌ای ایران اجازه برداشت آن به ایران داده شده است
به گزارش اویان نیوز به نقل از بی بی سی فارسی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به خبرگزاری ایرنا گفته اولین قسط از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری که قرار است به‌تدریج آزاد شود، ۵۵۰ میلیون دلار است که اول فوریه به حساب ایران در سوئیس واریز شده است.
به گفته آقای عراقچی، به دلیل هم‌زمانی اول فوریه با تعطیلات آخر هفته در اروپا، نقل و انتقال پول در روز دوشنبه پیش رو انجام خواهد شد.
بر اساس توافق اولیه با کشورهای پنج به علاوه یک در ژنو، قرار است چهار میلیاد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمدهای نفتی ایران که در خارج کشور نگهداری می‌شود، در هشت قسط آزاد شود.
قسط دوم و سوم این مبلغ در ماه مارس به حساب ایران واریز خواهد شد.
در ازای این مبلغ و همین‌طور کاهش بعضی از تحریم‌ها، ایران متعهد شده غنی‌سازی اورانیوم بالای پنج درصد را متوقف کند، ذخایر اورانیوم غنی شده بین پنج تا ۲۰ درصد را خنثی کند و هیچ سانتریفیوژ جدیدی در تاسیسات اتمی خود وارد نکند.
علاوه بر تعلیق تحریم خرید و فروش طلا و صادرات محصولات پتروشیمی، تسهیل ورود قطعات هواپیماهای مسافری از دیگر تعهدات غرب در قبال ایران است.
امروز، شنبه ۱۲ بهمن، علیرضا جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی ایران گفته است تا دو هفته دیگر، قطعات جدید هواپیما وارد ایران خواهد شد.
به گفته آقای جهانگیریان، ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص داده شده است تا از خارج قطعه هواپیما وارد کنند.
ناوگان فرسوده هوایی ایران که به دلیل تحریم‌ها در شرایط نامناسب‌تری قرار گرفته است، به‌شدت نیازمند بازبینی و نوسازی است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn